اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

رونمایی از پایگاه امیرالمومنین در مرکز تحقیقات نور/بارگذاری ۷۴۸ کتاب و ۷۴ هزار حدیث

آستان بهارستان؛ نشست خبری رونمایی از نسخه جامع و پایگاه جامع امیرالمومنین علیه السلام در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور برگزار شد.

مدیر و پژوهشگر پایگاه امیرالمومنین علیه السلام اظهارداشت: این پایگاه برخط به آدرس امام علی در دسترس است و اطلاعات پیرامون سیره و ویژگی های امیرالمومنین در حد توان ما به مخاطب عرضه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مسیح توحیدی به بخش های محوری این پایگاه اشاره کرد و افزود: پنج نسخه نهج البلاغه در این پایگاه بارگذاری شده که امکان تطبیق آن ها با هم وجود دارد.

وی ادامه داد: مهمترین ترجمه و شروح ها با ۴۰ ترجمه و هفت زبان، معجم اعراب و الفاظ نهج البلاغه، پژوهش ها و ویژگی های اعرابی نهج البلاغه هم در این پایگاه قابل دسترسی است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه به غیر از نهج البلاغه بخشی از سخنان امام علی علیه السلام توسط سید رضی و دیگران جمع آوری شده، ۷۴ هزار حدیث در پایگاه آورده شده است.

مدیر پایگاه امیرالمومنین افزود: مقالاتی که در مجلات علمی و پژوهشی حول محور امیرالمومنین منتشر شده در قسمتی از این پایگاه در دسترس عموم قرار داده شده است.

وی گفت: رویدادهای تاریخی هم بخشی از زوایای زندگانی امام علی(ع) است که از زمان تولد تا سال ۴۰ هجری که زمان به شهادت رسیدن امیرالمومنین را در برمی گیرد و در بخشی از پایگاه به آن پراخته شده است.

وی اظهارکرد: بحث ولایت امیرالمومنین از زوایای مختلف، محوریت واقعه غدیرخم و آیاتی که در رابطه با حضرت است هم بررسی شده و در بخش های بعدی به پایگاه اضافه خواهد شد.

بارگذاری ۴۰۰ هزار حدیث در پایگاه جامع الاحادیث

حجت الاسلام توحیدی با بیان اینکه در پایگاه «جامع الاحادیث» مرکز نور بیش از ۴۰۰ هزار حدیث استخراج شده، گفت: پیش از این دانشنامه علوی با محوریت نهج البلاغه تولید و سپس نرم افزار موبایلی نهج البلاغه در سال ۹۹ تولید و عرضه شد.

وی به دو ویژگی های اصلی پژوهش ها در مرکز نور اشاره کرد و گفت: نخست زیرساخت اطلاعاتی ساختارمند است که منابع اطلاعاتی آماده سازی شده به صورت ساختارمند طبقه بندی و برچسب گذاری می شود و سهولت دسترسی را فراهم می کند و دوم ساختار فنی تولیدات است که مبتنی بر ساختار فنی قابل توسعه و برداشت از زوایای مختلف است.

وی بیان کرد: بخشی از مطالب پایگاه «تاریخ رویدادهای جهان اسلام» هم مربوط به زندگانی امام علی علیه السلام بود که تفکیک و در پایگاه امیرالمومنین به صورت تخصصی آورده شد.

این پژوهشگر مرکز نور اظهارداشت: «نورمگز» بزرگترین بانک هوشمند مجلات و نشریات تخصصی علوم انسانی و اسلامی به زنان های فارسی و عربی است که مقالات مرتبط با امام علی علیه السلام از این پایگاه هم استخراج و در پایگاه امیرالمومنین علیه السلام آورده شده است.

بارگذاری ۷۴۸ کتاب در پایگاه امیرالمومنین

وی درپاسخ به خبرنگار آستان بهارستان مبنی براینکه پایگاه چند زبانه است و درحال حاضر چه تعداد کتاب در کتابخانه آن بارگذاری شده است؟ گفت: ۷۴۸ کتاب در محور امام علی تاکنون در آن بارگذاری شده و مطالب به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی است.

وی ادامه داد: بخش ترجمه این پایگاه به هفت زبان است و در نرم افزار موبایلی نهج البلاغه، به زبان اردو هم هست.

مدیر پایگاه امیرالمومنین در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ما که تفاوت بارز این پایگاه با سایر پایگاه ها چیست؟ گفت: سال ۷۹ پایگاه امام علی علیه السلام را با محوریت اصلی نهج البلاعه راه اندازی و مقالاتی در آن ارائه شد اما پایگاه امیرالمومنین از نظر زیرساخت فنی و غنای محتوایی بسیار گسترده تر است و قابل مقایسه با پایگاه امام علی نیست.

وی تصریح کرد: ویژگی بارز آن این است که اطلاعات، مقالات، کتاب ها، رویدادها و اصلاحات بروزرسانی می شود و این شکل کار شاید کمتر انجام شده باشد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که چند نفر و چه مدت برای این پایگاه تلاش کردند؟ اظهارداشت: به غیر ازاینکه اطلاعات پایگاه طی ۳۰ سال در مرکز تحقیقات کامپیوتری نور جمع آوری شده بود، شش نفر تیم فنی شش ماه وقت گذاشتند و راه اندازی آن هم شش ماه زمان برد.

حجت الاسلام توحیدی در پاسخ به خبرنگار ما که آیا از منابع اهل تسنن هم استفاده شده است؟ بیان کرد: در حد منابعی که در بحار الانوار ذکر شده از منابع اهل تسنن استفاده شده و بنا داریم تا بخش فضایل امیرالمومنین از منظر شیعه و سنی را در اختیار کاربران قرار دهیم.

تولید ۳۵ هزار کتاب الکترونیک توسط مرکز تحقیقات نور

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار آستان بهارستان که در۳۰ سال اخیر چه تعداد کتاب توسط مرکز نور به دیجیتال تبدیل شده است؟ گفت: بیش از ۳۵ هزار عنوان کتاب در «نورلایو» بارگذاری و تفکیک شده که هر حدیث از کدام معصوم است.

وی ادامه داد: الکترونیک کردن ۷۰ هزار کتاب را جزء برنامه خود تعریف کرده ایم؛ البته بخشی از کتاب ها بارگذاری نشده تا موافقت صاحبان اثر اخذ شود.

حجت الاسلام حامد مقیسه مسئول بخش ارتباطات و تبلیغات مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور هم دراین نشست اظهارداشت: حدود دو هزار دانشگاه، موسسه تحقیقاتی و کتابخانه عضو ویژه شبکه مرکز نور هستند و محققان و دانشجویان از دستاوردهای این مرکز استفاده می کنند.پایان پیام/۱۱۰

فاطمه سادات محمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا