اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

نهادینه شدن اخلاق شهروندی نیازمند عمل به قرآن است

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان: تولیت سابق حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که انتقاد توهین آمیز و ناراحت کننده از سر هوای نفس است، افزود: نهادینه شدن اخلاق شهروندی نیازمند عمل به قرآن و دستورات آن است.

آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی در گفت وگو با خبرنگارما در پاسخ به این سوال که چه راهکاری باید انجام شود تا جامعه دو قطبی نشود و جناح بازی ها و منفعت طلبی ها کاهش یابد و اخلاق حاکم شود؟ اظهارداشت: برای حل مشکلات باید به اسلام و قرآن برگردیم و عمل به گفته ها بخصوص در مسئولان سطح بالا باید بوجود آید.

وی گفت: در سالیان درازی که بر ما گذشت ۹۰ درصد صحبت و ۱۰ درصد عمل کردیم اما اگر اسلام و قوانین قرآن و آنچه از ائمه اطهار(س)، عقلا و علما بر ما رسیده را مورد عمل قرار می دادیم اکنون به نتیجه می رسیدیم.

رهایی از مشکلات با عمل به قرآن محقق می شود

وی با تاکید بر این که حاکم کردن قوانین اسلام ما را به نتیجه می رساند، عنوان کرد: این دغدغه وجود دارد که حرف می زنیم اما خودمان اهل عمل نیستیم در صورتی که راهکارهای برون رفت از مشکلات را اسلام دارد و اگر بخواهیم از مشکلات بیرون رویم باید به اسلام و قرآن برگردیم اما شاهد هستیم که به این دستورات عمل نمی شود یا خلاف آن عمل می شود.

چهره شاخص جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اساسی ترین اقدام این است که راه را با رهرو بریم، تصریح کرد: اگر به گفته های کسانی که راهبری می کنند مانند ائمه اطهار، بزرگان، علما و مقام معظم رهبری عمل کنیم حتما به نتیجه می رسیم.

وی تاکید کرد: با عمل به دستورات الهی در رویدادهای مختلف، مسائل و جوانب اقدام و گفتار خود را می سنجیم و روی گفتار و عملکردمان فکر می کنیم و در این صورت دروغ، تهمت، تقلب، کلاه سر مردم گذاشتن دیگر وجود نخواهد داشت.

وی گفت: متاسفانه پس از انقلاب و پس از زمان امام خمینی(ره) سخنرانی های کنایه دار و با ملاحظه کاری شنیده می شود که باید شفاف تر بیان شود.

در سخنرانی های امام خمینی(ره) حتی یک سخن کنایه آمیز پیدا نمی کنید

وی با بیان این که در تمام سخنرانی های امام خمینی(ره) یک سخن کنایه آمیز و دارای رنجش پیدا نمی کنید، اظهارداشت: در موقعیت ها و سخنرانی های مختلف هیچ کس از بزرگان و اقشار مختلف مردم از فرمایشات امام راحل ناراضی نبود زیرا ایشان برای منافع خود صحبت نمی کرد بلکه برای اسلام، قرآن و مردم حرف می زد و این نحوه سخنرانی و عملکرد باید در جامعه حاکم شود.

این یار رهبر کبیر انقلاب افزود: مسئولان باید به این فکر کنند که امام خمینی(ره) انقلاب را با چه چیزی و چگونه رهبری کرد و همان راه پیموده شود.

وی به وضعیت انتقاد در جامعه اشاره کرد و اظهارداشت: برخی به عنوان منتقد هستند اما انتقاد باید سازنده باشد که وقتی کسی که مورد نقد قرار گرفته مطلب را ببیند متوجه شود که درست است و از روی هوا و هوس و خواسته های مادی و دنیایی نیست.

آیت الله مسعودی تولیت سابق حرم حضرت معصومه

برخی وعاظ رضای خدا و مصلحت مردم را در نظر نمی گیرند

وی با بیان این که برخی سخنران ها رضای خدا و مصلحت مردم را در نظر نمی گیرند، اظهارداشت: متاسفانه برخی از روی هوای نفس و خوشحالی دل خود و یا برای خوشحالی مریدان و عده ای از مردم صحبت می کنند و رضای خدا و مصلحت را در نظر نمی گیرند و انتقاد توهین آمیز و ناراحت کننده، از سر هوای نفس برمی آید که سازنده هم نیست.

آیت الله مسعودی خمینی تصریح کرد: جامعه ما باید از همه جوامع دنیا ممتاز، سرآمد و پیشتازتر باشد زیرا شعار ما این است که رهرو قرآن هستیم و باید متفاوت از کشورهایی باشیم که خدا و قرآن ندارند و راه را نمی دانند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که برای نهادینه شدن اخلاق شهروندی و کاهش فساد در جامعه نیازمند عمل به قرآن و دستورات آن هستیم، افزود: فساد نیز دو دسته است نخست فساد فردی که شخص مرتکب آن می شود و حساب وی هم با خدا است و دوم فسادهایی که به شخص مرتکب و جامعه آسیب می زند و باید برای جلوگیری از آن تلاش کرد.

وی گفت: برخی از علما و فلاسفه جامعه را شخصیت حقیقی می دانند که تشخص خارجی دارد و براین اساس اگر حرفی بزنیم که به جامعه ضرر بزند، به شخصیت حقوقی و حقیقی جامعه ضرر زده ایم و یک جامعه را گمراه کرده و به بیراهه کشانده ایم.

تولیت سابق حرم حضرت معصومه(س) با مطرح کردن این سوال که دودستگی ها علیه هم برای چیست؟ و آیا غیر از منفعت طلبی های دنیا و لذت های مادی است؟ گفت: اگر بخواهیم انقلاب و قرآن ما پیش رود و مسائل مان را حل کنیم و مردم دنیا ما را به عنوان شخصیت بالا و پیشرفته قبول کنند باید عامل به قرآن شویم.پایان پیام/۱۱۰

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا