اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

ناهماهنگی نهادهای فرهنگی میدان را به دشمن می دهد/ صدا وسیما برای ۵۰ درصد مخاطبان برنامه ندارد

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ یک پژوهشگر مسائل اجتماعی گفت: ولنگاری فرهنگی نتیجه پراکندگی و از هم گسیختگی نهادهای تصمیم ساز در کشور است که میدان را به دشمن خواهد داد.

محمد الله اکبری در گفت وگو با خبرنگارما در خصوص بی سامانی نهادهای فرهنگی کشور، اظهارداشت: مشخص نیست که چه ستادی مسئول هماهنگی نهادهایی است که در ایران فعالیت می کنند یا اصلا ستاد هماهنگی یا یک مدیر واحد دارند تا یک تدبیر فرهنگی اساسی بیاندیشند و سازمان ها و نهادهای فرهنگی کشور ناگزیر به اعمال سیاست های ابلاغی آن باشند؟.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: سال هاست است که رهبری به این منظور شورای عالی انقلاب فرهنگی را منصوب و مامور کرده اند اما عملکردی که باید از این شورا دیده نشده است.

وی تصریح کرد: در ظاهر پراکندگی بسیار در متصدیان فرهنگی دیده می شود همه هم از باب دلسوزی می خواهند فرهنگ را بسازند این به عنوان آسیب بسیار بزرگ در کشور است.

وی ادامه داد: چه بسا تلاش ها و تکاپوهای آنان به جای این که در یک راستا و جهت باشد در مقابل هم قرار می گیرد و دیده شده که دو نهاد اقدامات عکس هم را انجام می دهند و به تعبیری کارهای یکدیگر را خنثی می کنند و گاهی به جای پوشش دهی و کمک به یکدیگر سبب تغییر و انحراف فرهنگ می شوند.

ناهماهنگی فرهنگی سبب شبیخون خوردن از دشمن می شود

این مولف و پژوهشگر مسائل اجتماعی تاکید کرد: این رقابت منفی سبب می شود صحنه را به دشمن واگذار کنیم و زمینه برای شبیخون فرهنگی دشمن فراهم شود و دشمنان برای انحراف و تغییر در کشور ما زمینه سازی کنند.

پراکندگی اقدامات سبب فروپاشی فرهنگی می شود

ولنگاری فرهنگی نتیجه پراکندگی نهادهای تصمیم ساز است

وی با بیان این که سازمان ها، وعاظ، رسانه ها و مداحان گاهی به بهانه فرهنگ سازی با اقدامات غیرفرهنگی زمینه را برای رقیب فراهم می کنند، بیان داشت: طبیعی است که تعبیر رهبری در خصوص ولنگاری فرهنگی در رقابت منفی پیش می آید و این امر نتیجه پراکندگی نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز است که نتیجه آن از هم گسیختگی و در صورت ادامه فروپاشی فرهنگی است.

وی با بیان این که مسلم است که نتیجه اقدامات پراکنده و ضد و نقیض نهادهای تصمیم گیرنده انسجام نیست، گفت: به عنوان مثال وقتی کار به جایی برسد که بینندگان رسانه ملی ما کم شوند یعنی مطالب آن برای همه اقشار جامعه نیست و در واقع این سازمان عظیم و فرهنگ ساز مشتریان خود را به سمت شبکه های مجازی و ماهواره ای سوق می دهد.

نهادهای فرهنگی دنبال برآوردن نیاز خود بجای مخاطبان هستند

این استاد دانشگاه با بیان این که سیاست های مصوب ما باید به گونه ای باشد که نه تنها افراد را جذب کند بلکه او را به سمت انجام آنچه مطلوب است بکشاند تصریح کرد: مجموعه نهادهای فرهنگی ما بخصوص صداو سیما برای ۵۰ درصد مخاطبان برنامه و پیامی برای عرضه ندارند و ۳۰ تا ۵۰ درصد اقدامات این نهادها با ضائقه مردم همراه نیست و دنبال خواسته های خود تا نیاز مخاطبان هستند.

صدا وسیما مردم را از خود فراری داده است

وی افزود: عدم جذب صداو سیمای ایران زمینه را برای فرار مخاطبان و تحویل آن ها به رقیب فراهم کرده است.

نیاز نسل جوان با تولیدات فرهنگی ما متفاوت است

وی با اشاره به این که نیاز مخاطب بویژه نسل جوان ما با تولیدات فرهنگی ما متفاوت است، ادامه داد: کالاهای عرضه شده نیاز مخاطب را پاسخ نمی دهد، شاید شبکه های دیگر هم نیاز او را برآورده نسازد اما به دلیل این که بخشی از نیاز او را تامین می کند به آن سمت می روند و آن شبکه ها نیز با برنامه او را به سمتی که می خواهند می کشانند.

عضو شورای علمی پژوهشکده سیره اهل بیت با مطرح ساختن این سوال که جوانان ما چقدر به مسجد و پای منبر می روند؟ یا چقدر روزنامه و مجله می خوانند؟ گفت: با مشاهده آمار مشخص است که برای جذب جوانان به مسجد و مطالعه تدابیری اندیشیده نشده تا جایی که مجله خوانان ما هم نیازشان را از مجله های زرد تامین می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که مسبب پیدایش آسیب ها و مشکلات فرهنگی ما چیست؟ گفت: بخش زیادی از معضلات و گرفتاری های اخلاقی موجود به دلیل این است که محصولات ما نیاز مخاطب را رفع نکرد و آنان به رسانه های بیگانه دست انداختند و او را به جاهایی کشاند که معضلات اجتماعی امروز جامعه ما را پدید آورد واگر برای آینده فکر و تدبیری نداشته باشیم مشکلات ما بیشتر هم خواهد شد.

وی بیان این که تمرکز جامعه سنتی با حرکت کشور به سمت جامعه صنعتی در حال از میان رفتن است اضافه کرد: گاهی در یک خانه چند خانواده زندگی می کردند اما در حال حاضر خانه های دو، سه و حتی یک نفره داریم که این امر نیاز ما را به مسکن و لوازم بیشتر خواهد کرد بنابراین سازو کار و ابزار جدید هم می خواهد اما تولیدکنندگان ما هنوز به سبک سنتی عمل می کنند.

مسئولان فرهنگی محتوای سنتی را با بسته بندی جدید عرضه کنند

عضو شورا و گروه علمی و آموزشی تاریخ اسلام مدرسه عالی امام خمینی(ره) با تاکید گفت: ما نیازمندیم تا به خانواده جدید با ابزار و کالاهای جدید پاسخ دهیم و بهترین کار این است که همان محتوای سنتی سابق را با بسته بندی جدید عرضه کنند.

دنیا تغییر کرده اما مسئولان فرهنگی ما با به روز نشدند

وی عنوان کرد: دنیا تغییر کرده و همه در کنار هم اما سر به گوشی و لب تاب داشته و ارتباط کلامی با هم ندارند اما مسئولان فرهنگی ما جز نارضایتی و داد و فریاد از عملکرد مخاطبان، درعمل هنری از خود نشان نمی دهند و به فکر راه حل و به روز کردن محصولات فرهنگی خود نیستند.

مردم نیاز خود را در بیرون از مرزها تامین می کنند

وی بیان کرد: جامعه ای که نتواند نیازهای مردم خود پاسخ دهد مردم با دست اندازی به بیرون نیازهای خود را تامین می کنند و خود به خود زمینه تغییر و حتی انحراف فرهنگ بوجود می آید.

این کارشناس مسائل اجتماعی در پاسخ به این سوال که راهکارشما با وجود این آسیب های اجتماعی چیست؟ گفت: اول این که شورای عالی انقلاب فرهنگی بایستی مصوبات، برنامه ها و ابلاغیه هایی داشته باشد و همه ملزم باشند تا در کارهای فرهنگی آن ابلاغیه ها را مدنظر قرار دهند.

وی ادامه داد: همچنین برای اقدامات اجرایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم یعنی با سیاست می توان وارد عمل شد اما ساخت فرهنگ، سیاست گذاری و تدابیر زیرساختی می خواهد که با فرهنگ و اخلاقیات ما سازگاری داشته باشد.

وی با بیان این که سومین راهکار به روز رسانی تولیدات است، گفت: با جامعه جوان و نوجوان نیز باید مطابق خودش رفتار کرد نه مانند یک فرد ۵۰ ساله.

برنامه های فرهنگی ایران برای افراد ۵۰ سال به بالاست

این عضو گروه تاریخ و اعلام دائره المعارف قرآن کریم ادامه داد: برنامه های فرهنگی کشور و تدبیر ما برای افراد ۵۰ سال به بالاست که به خوب و بد آگاه هستند و همه مسائل را می داند.

وی با بیان این که هنر آن زمان است که بتوان همه اقشار و رده های سنی را جذب کرد، افزود: بسته بندی سیاست ها یا قالب های ترویجی ما با اخلاق و روحیات همه مخاطبان بخصوص جوانان سازگار نیست وباید با زبان، ذائقه و سلیقه او همراه شوند نه این که مطابق میل خود رفتار کنند.

الله اکبری تصریح کرد: مجموعه نهادهای فرهنگی باید تدابیر زیرساختی تمهید کنند و در اجرا به گونه ای با سیاست عمل کنند تا جوانان ما خودشان به سمت فرهنگ مثبت بروند نه با اجبار.

وی با اشاره به این که تدابیر زیرساختی ما هماهنگ با نیازها و خلقیات مخاطبان نیست، گفت: محصول عرضه شده نیاز مخاطب را پاسخ نمی دهد در نتیجه پس زده می شود و جامعه مخاطب ما نه تنها پیام ما را نمی گیرد بلکه عکس آن را انجام می دهد و محصول خارجی بی کیفیت را می گیرد اما محصول خوب داخل را نمی خواهد.

وی افزود: به عنوان مثال وقتی مدام تبلیغ می کنند که از ماهواره یا فضای مجازی استفاده نکنید یا کدام نشریه را نخرید استقبال به آن سمت می شود.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا