اخبار تولیدی و پوششی مجلساخبار مهمکمیسیون انرژی

بوی گرانی گاز می آید/ایرانی ها بی فرهنگ نیستند مسئولان به قانون عمل کنید

فاطمه سادات محمدی

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ با شروع فصل سرما باز هم تحلیل های نماینده های مجلس و کارشناسان حوزه انرژی به سمتی می رود که ایرانیان بیش از سایر کشورهای جهان گاز مصرف می کنند و باید به پرمصرف ها یارانه تعلق نگیرد بعد هم میزان را به نحوی تعیین می کنند که بیشتر جامعه در گروه پرمصرف قرار می گیرند.

مصرف بهینه آب، گاز و برق ضرورتی انکار ناپذیر است اما هر زمان قصد گرانی تعرفه ها را داشته باشند مردم ایران به سرعت انگ اسراف کار و بی فرهنگ می خورند و کوتاهترین فکر به جای مدیریت و راهکار اساسی تنها گران کردن حامل های انرژی و دست در جیب مردم است.

۱۲ آبان هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه مردم کشور ما روحیه اسراف‌گری دارند، افزود: در تمام دنیا مشخص شده که مردم ایران در حوزه‌های آب، برق، گاز و مواد غذایی مصرف بهینه ای ندارند و علت آن به مسائل فرهنگی برمی‌گردد. بخشی هم به دلیل ارزان بودن است لذا دولت و مجلس معتقدند باید تعرفه گاز خانگی به صورت پلکانی از مردم اخذ شود.

مجتبی یوسفی، محمد حسین حسین‌زاده بحرینی و مهرداد ویس کرمی نماینده های مجلس هم روش تعرفه‌گذاری پلکانی را مدل مناسبی برای مدیریت مصرف گاز می‌دانند.

اما تعرفه پلکانی در حوزه آب، برق و گاز باید فقط براساس مصرف و با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی باشد نه متراژخانه؛ زیرا برخی منازل بخصوص در مناطق محروم یا روستایی مخروبه اما با متراژ زیاد است.

ویس کرمی مانند علی جدی و غلامرضا منتظری دو نماینده دیگر معتقد هستند طبقه مرفه باعث هدررفت بیشتر انرژی هستند.

بررسی توزیع مشترکین شهر مشهد نشان داد ۱۳درصد از مشترکین مناطق مرفه و دو درصد مناطق ضعیف پرمصرف هستند واین موضوع نیازمند فرهنگ سازی بیشتر هست.

تعرفه پلکانی گاز از ارگان‌های دولتی شروع شود

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران ۸ آبان گفت: در بیشتر سازمان‌های دولتی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی روشن و در و پنجره‌ها هم باز است. اجرای تعرفه پلکانی گاز ابتدا از ارگان‌های دولتی شروع شود.

رضا پدیدار گفت: دهه ۸۰ با تبلیغات آقای گاز، مصرف گاز خانگی ۳۰ درصد کاهش یافت اما وقتی پارس جنوبی توسعه پیدا کرد گفتند گاز زیاد داریم و نیاز به تبلیغ نیست!

در بین کشورهای دارای بیشترین تولید و مصرف گاز، ایران رتبه دوم مصرف گاز را پس از روسیه دارد.

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد: مصرف گاز درایران، دو برابر اتحادیه اروپا  است.

محمد حسین حسین‌زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصاد گفت: مصرف گاز خانگی در ایران سه برابر اروپا است.

حسین حسین زاده نماینده مردم لارستان گفت: سرانه مصرف گاز ایران هفت برابر میانگین دنیا و پرویز محمد نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: ایرانی ها ۲/۵ برابر جهان گاز مصرف می کنند.

۱۶ آبان انور حبیب زاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد مصرف آب هم گفت: درحالی که منابع آبی ما درحال اتمام است بیشترین میزان مصرف آب در دنیا را داریم اما وی از فرسوده بودن و نشتی انشعابات آب که سال هاست وجود دارد و حتی در بخش هایی با فاضلاب مخلوط می شود نگفت از استفاده از انرژی های تجدید پذیر که سال هاست در کشور به کندی پیش می رود و از نبود آموزش های لازم در دوران تحصیل و تبخیر آب سدهای غیرمجاز و سیاست های نادرست در حوزه محیط زیست هم نگفت.

ار تفکیک کنتورهای مشترک برق آپارتمان ها برای جلوگیری از اسراف هم حرفی نزد.

این آمارها که از ۲۳ مهر تا آبان سال جاری ارائه شده تفاوت هایی دارد اما می پذیریم که با وضعیت نگران کننده و رو به بحران مواجه هستیم اما آمارو روشنگری ها باید واقعی باشد.

ایران سومین کشور تولیدکننده و دومین کشور از حیث ذخایر گاز جهان

ایران سومین کشور تولیدکننده و دومین کشور از حیث ذخایر گاز در جهان است و نباید با بی تدبیری تبدیل به وارد کننده گاز از ترکمنستان و احتمالا روسیه شود.

درکشورهای پیشرفته که ما را با آن ها مقایسه می کنند لوازم صنعتی، ماشین آلات، خودور و حتی کالاهای پرمصرف خانگی از قببیل یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی که درهمه منازل وجود دارد با کمترین حد مصرف انرژی و با قیمت مناسب عرضه می شود.

استاندارد نبودن وسایل سرمایشی و گرمایشی، یکی دیگر از دلایل مهم هدررفت انرژی است که این قصور به عهده تولید کنندکان و مسئولان است نه مردم؛ برخی از بخاری‌ها هفت برابر هدر رفت انرژی دارد.

۲۴ میلیون وسیله گرمایشی بویژه بخاری‌های نفت سوز و مایع سوز به سبک قدیم در کشور داریم که اگر گازسوز یا مصرف آن‌ها بهینه شود معادل دو فاز پارس جنوبی صرفه جویی می شود.

از مهم‌ترین مؤلفه‌های تأثیرگذار در اتلاف انرژی در بخش خانگی است که به دلیل اجرایی نشدن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، راجع به آن اقدامی انجام نشده است.

رعایت استاندارد‌های ساختمان سازی و نظارت بر آن ضروری است؛ باید در و پنجره شیشه های دوجداره، عایق بندی، شیرآلات کم مصرف و استاندارد با قیمت مناسب به بازار عرضه شود.

افزایش جایگاه‌های لازم برای سوخت‌های CNG هم می‌تواند به کاهش مصرف منجر شود و بهینه کردن تولید گاز طبیعی از هدررفت انرژی می کاهد زیرا مصرف بالای گاز خانگی لزوماً به دلیل بد مصرفی مردم نیست بلکه گاز به طورمستقیم و از طریق لوله کشی به مصرف کننده نهایی می‌رسد و این موضوع خود تلفاتی دارد از طرفی حرکت در مسیر توسعه به صورت تک بعدی و نبود مدیریت مصرف سبب این امر شده است.

ایران ۷۰ و دنیا ۲۳درصد گاز مصرف می کنند

درحالی که تک محصولی ازنظر پدافند غیرعامل، خطا است ۲۵ مهر جواد اوجی، وزیر نفت در مجلس حضور یافت وگفت: بیش از ۷۰ درصد انرژی کشور از گاز تأمین می‌شود.

درحالی که میانگین این عدد در دنیا ۲۳ درصد است و برق منبع اصلی انرژی در کشورهای اروپایی است.

باید کم کاری عجیب رسانه ها و مسئولان بویژه آموزش وپرورش در فرهنگ سازی و آموزش‌ها به مردم را بپذیریم.

باید از سیاست های پوپولیستی دست برداریم و حامل های انرژی را برای هیچ یک از افراد و نهادها و مکان ها رایگان نکنیم زیرا تشویقی برای اسراف است اما سیاست های تشویقی و تنبیهی برای افراد پرمصرف و کم مصرف از بهترین روش هاست.

ایران در فصل‌های سرد سال با ۲۴۰ میلیون متر مکعب ناترازی گاز در روز مواجه است و اگر درهشت سال آینده ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنایع نفتی انجام نشود، این ناترازی شدت می‌گیرد.

رئیس مجلس اخیرا اظهارداشت: کشور برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت پول ندارد وباید به سمت بهینه‌سازی مصرف گاز برویم.

باید به آقای قالیباف گفت بهینه سازی یک اصل اساسی است اما طبق برنامه ششم وزارت نفت باید روزانه یک میلیارد و۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز خام تولید می کرد اما هم اکنون روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب تولید می شود که عدم سرمایه‌گذاری در توسعه میادین گازی یک دلیل مهم آن است.

تا زمانی که گاز رایگان در اختیار نیروگاه‌های دولتی و خصوصی قرار می‌گیرد، آنان راندمان را افزایش نمی دهند.

قوانین بر زمین مانده

بازده نیروگاه‌ها به‌طور متوسط ۳۴ درصد است، درحالی ‌که مطابق قانون هدفمندی یارانه‌ها این صنعت مکلف بود در انتهای برنامه پنجم توسعه، به بازدهی ۴۵ درصدی دست یابد و از سویی دیگر در طول برنامه ششم توسعه، وزارت نیرو صرفاً مجاز به احداث نیروگاه‌های جدید با بازدهی بیش از ۵۵ درصد شد اما هر دو تکلیف قانونی به این دلیل بر زمین ماند که تا وقتی گاز رایگان وجود دارد، هیچ دلیلی برای سرمایه‌گذاری و افزایش راندمان وجود ندارد و حجم زیادی از گاز کشور از این طریق هدر می‌رود.

ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر برای اصلاح الگوی مصرف و بهینه‌سازی مصرف گاز هم به درستی اجرا نشده است.

طبق اسناد بالادستی پایان سال ۱۴۰۸ تولید گاز باید ۵۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یابد اما با ادامه این روند هیچ اتفاقی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی رخ نمی دهد.

۳۰ مهر فریدون حسنوند رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر فکر اساسی در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ نشود تعطیلی کارخانه ها، بیکاری، نبود تولید، نبود صادرات و ارزآوری رخ می دهد و با بحران امنیتی، سیاسی و اجتماعی مواجه می شویم و واردات گاز یا بازگشت به دهه قبل از ۷۰ شمسی و خرید وسایل گرمایشی نفتی و ذغالی بین مردم اجتناب ناپذیر است.

به نظر می رسد سرمایه‌گذاری از محل منابع حاصل از صنعت نفت و گاز در این صنعت وضعیت بهتری را برای کشور رقم می زند.

راهکار چیست؟

۲۳ مهر حسین حسین زاده نماینده مردم لارستان به عنوان یک راهکار گفت: باید صنایع را مکلف کنیم تا گاز مورد نیاز خود با سرمایه گذاری در بحث توسعه میادین گازی تامین کنند.

محمد حسین حسین‌زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ۱۶ آبان گفت: یک دلار سرمایه گذاری در حوزه انرژی تا ۱۰ دلار سرمایه گذاری در حوزه تولید است، لذا در حوزه بین المللی هم با دیپلماسی قوی اقتصادی می‌توانیم به افزایش درآمد ارزی کشور کمک کنیم.

۱۵ آبان نماینده مردم اهواز درمجلس با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی در تولید گاز داریم، گفت: مشکلات موجود به دلیل عدم سرمایه گذاری در بخش زیرساخت‌ها برای توسعه میادین مشترک و اختصاصی گاز ونفت، عدم تعمیرات اساسی و بروزرسانی و عدم نوسازی ایستگاه‌های تقویت فشار، تعمیرات اساسی چاه‌ها، کارخانجات نمک زدایی و پالایشگاه‌ها است که سبب فرسودگی مخازن نفت و گاز شده است.

مجتبی یوسفی هشدارداد: اگر اصلاحات لازم انجام نگیرد، در سال ۱۴۰۳ به اندازه‌ یک فاز از پارس جنوبی با کاهش تولید گاز مواجه خواهیم شد و به طورقطع ایران سومین کشور تولیدکننده و دومین کشور از حیث ذخایر گاز در جهان پس از سال ۱۴۰۸ تبدیل به یک وارد کننده می‌شود.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا