اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

تمام ظرفیت های معاونت پرورشی در خدمت به دانش آموزان/تشریح انواع طرح ها

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش وپرورش استان قم اظهارداشت: تمام ظرفیت های حوزه معاونت پرورشی مانند سینما تربیت، اردوگاه ۱۵ خرداد، اردوگاه ملاصدرا، کانون های فرهنگی تربیتی و دارالقرآن ها برای خدمت به دانش آموزان و والدین در اختیار فعالان آموزشی، فرهنگی و تربیتی قرار می گیرد.

اجرای «تربیت رسانه مشاوران مدارس استان قم»

روح الله امینی با بیان اینکه در حوزه مشاوران آموزشی طرح «تربیت رسانه مشاوران مدارس استان قم» اجرا شد، افزود: با توجه به اینکه در دوران کرونا دانش آموزان ارتباط بدون آموزش و بیش از حد با رسانه ها داشتند آسیب هایی به آنان وارد و این امر سبب شد تا مشاوران مدارس را در برابر مواجهه دانش آموزان با رسانه ها آماده کنیم.

وی ادامه داد: دوره دو روزه آموزش مشاوران مدارس در اردوگاه ۱۵ خرداد برگزار شد تا دانش آموزان و والدین آن ها در مواجهه با رسانه ها توانمند شوند.

وی گفت: دراین راستا ۲۷۰ نفر از مشاوران مدارس قم دوره تربیت رسانه ای را توسط اساتید حوزه علمیه و موسسه تربیت رسانه ماذنه که در آن طلاب در حوزه تربیت رسانه ای خانواده ها فعال هستند، فراگرفتند.

اجرای «طرح امین» در ۹۰۰ مدرسه

امینی گفت: در حوزه مربیان در سال جاری «طرح امین» اجرا و حدود ۹۰۰ مبلغ به ۹۰۰ مدرسه اعزام شدند و از ۲۱ تا ۲۵ دی ماه آموزش های توانمندسازی مبارزه با مواد مخدر را هم فرامی گیرند.

وی تصریح کرد: حضور طلاب توانمند برای کمک به امور تربیتی در مدارس یک مزیت مهم و راهگشا است و از آسیب های احتمالی می کاهد.

اجرای «طرح نماد»/آموزش همزمان والدین، معلمان و دانش آموزان

وی گفت: در حوزه آسیب های اجتماعی «طرح نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) با محوریت موضوعات معارفی در مدارس قم اجرا می شود و به صورت همزمان سه جلسه کارگاهی جداگانه برای والدین، معلمان و دانش آموزان در حوزه توانمندی های مهارتی مانند مهارت های حل مساله و تاب آوری برگزار می شود.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش وپرورش استان قم افزود: دراین راستا برای والدین دوره های آموزشی مرتبط با تربیت فرزند برگزار می شود که دانش آموز در خانه محیط امن و با آرامشی را تجربه و از آسیب های اجتماعی در امان باشد.

وی بیان کرد: از والدین می خواهیم در کنار آموزش و پرورش، خود را جزء این مجموعه آموزشی برای تربیت فرزندان خود بدانند و کمک کار متولیان فرهنگی و تربیتی باشند.

برگزاری دوره «نحوه رفتار والدین با دانش آموزان»

وی با تاکید براینکه دوره های کاربردی و متناسب با نیاز و علم روز از سوی آموزش و پرورش برگزار می شود، افزود: با احصاء دلیل مراجعه دانش آموزان به مراکز مشاوره، ریشه های آسیب های اجتماعی شناسایی و دوره آموزشی «نحوه رفتار والدین با دانش آموزان» برگزار شد تا والدین از نیازها و مشکلات فرزندان خود آگاه و مانع بروز مشکلات احتمالی شوند.

برگزاری دوره «توانمند سازی دانش آموزان در مقابل مواد مخدر»

امینی گفت: با توجه به اینکه خطر گرایش به اعتیاد در کمین دانش‌آموزان ساکن در مناطق پرخطر است، مناطق آسیب پذیر استان قم توسط استانداری شناسایی و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت.

وی ادامه داد: به این موضوع تخصصی ورود پیدا کردیم و آموزش های مورد نیاز دانش آموزان با عنوان «توانمند سازی دانش آموزان در مقابل مواد مخدر» برای مقطع متوسطه دوم در نظر گرفته شد که اولویت برگزاری دوره ها در این مناطق است.

«توانمندسازی معاونان و مربیان پرورشی مدارس»

وی اظهارداشت: دوره آموزشی «توانمندسازی معاونان و مربیان پرورشی مدارس» هم در تمام نواحی آموزش و پرورش استان قم از اوایل دی ماه سال جاری آغاز شده است.

برگزاری دوره های آموزشی اولویت دار

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش وپرورش استان قم گفت: دوره های تخصصی در چند موضوع اولویت دار مانند روش انتقال مفاهیم دینی با روش های نوین به دانش آموزان، استفاده از ابزار هنر در تربیت دانش آموزان، آموزش فوریت های روانی اجتماعی ویژه معاونان پرورشی مدارس و دوره های مهارتی شغلی مانند دوره های آموزشی سرود و نمایش از سوی معاونت تربیتی آموزش و پرورش قم درحال برگزاری است.

رویکرد شاداب سازی دانش آموزان دختر در اولویت آموزش و پرورش

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش رویکرد خاص به دانش آموزان دختر دارد، گفت: دختران نیازمند توجه بیشتری هستند لذا تمام برنامه ها در مدارس دخترانه با رویکرد شاداب سازی و معنوی سازی درحال انجام است.

برگزاری دوره آموزشی «فوریت های روانی اجتماعی»

وی گفت: دوره آموزشی «فوریت های روانی اجتماعی» به لحاظ اهمیت بارز آن، برای همه مدایران خواهر و برادر مقاطع متوسطه اول و دوم درحال برگزاری است که این دوره در دو ناحیه آموزش و پرورش قم برگزار و در دو ناحیه دیگر هفته آینده برگزار می شود.

بسیج تمام ظرفیت های معاونت پرورشی در خدمت به دانش آموزان

امینی با بیان اینکه ازهمه دغدغه مندان جهت خدمت به دانش آموزان حمایت می شود، گفت: تمام ظرفیت های حوزه معاونت پرورشی مانند سینما تربیت، اردوگاه ۱۵ خرداد، اردوگاه ملاصدرا، کانون های فرهنگی تربیتی و دارالقرآن ها برای خدمت به دانش آموزان و والدین در اختیار فعالان آموزشی، فرهنگی و تربیتی قرار می گیرد.

وی افزود: با بسیاری از مجموعه ها مانند سازمان بهزیستی، دانشگاه ها، دانشگاه علوم پزشکی و سپاه علی بن ابی طالب(ع) تفاهم نامه هایی منعقد شده و فعالیت های مشترک فراگیر درحال انجام است.

درب مدارس قم حتی در روزهای تعطیل بر روی دانش آموزان باز است

وی ابرازداشت: تمام مدارس و مراکز آموزش و پرورش و مراکز فرهنگی و پژوهشی حتی در روزهای تعطیل و جمعه به روی همه دانش آموزان باز است.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش وپرورش استان قم اظهارکرد: مدیرکل آموزش و پرورش استان قم به تمام مدارس ابلاغ کردند که آزادانه عمل شود تا تمام ظرفیت ها در اختیار دانش آموزان و کسانی که دغدغه تربیت دارند قرار گیرد؛ به عنوان مثال هیات های مذهبی، مجموعه های فرهنگی و جامعه المصطفی از این ظرفیت استفاده می کنند.

مدارس هر محله در اختیار مجموعه های تربیتی همان محل قرار می گیرد

وی گفت: مدیرکل جدید با رویکرد محله محوری، به تمام نواحی ابلاغ کردند که مدارس هر محله در اختیار مجموعه های تربیتی فرهنگی همان محل قرار گیرد زیرا مسجد و پایگاه های بسیج و هیات های مذهبی با برپایی برنامه ها و اقدامات تربیتی دانش آموزان محلات را تحت پوشش دارند لذا وظیفه خود می دانیم با در اختیار قراردادن فضای مدارس، از آن ها حمایت کنیم.

سینما تربیت در دو ماه اخیر پذیرای ۲۴ هزار دانش آموز بود

وی اظهارداشت: «سینما تربیت» آموزش و پرورش قم تبدیل به یک مجموعه تربیتی-فرهنگی شده و تنها در دو ماه آبان و آذر پذیرای ۲۴ هزار دانش آموز برای تماشای فیلم های تربیتی با در اولویت قراردادن مدارس محروم استان قم بوده است.

افتتاح «خانه یاری گران زندگی»

این مقام مسئول تربیتی استان قم ابرازداشت: اقدام ویژه آموزش و پرورش افتتاح «خانه یاری گران زندگی» در خیابان دورشهر است که به عنوان کانون تخصصی علمی برای مهارت آموزی دانش آموزان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه خانه یاری گران زندگی به صورت نمایشگاه دائمی برپا است، افزود: آموزش ها در این خانه در قالب گعده و نمایش دانش آموزی به اجرا درمی آید و دوره های پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مهارت های زندگی به معلمان و دانش آموزان ارائه می شود.

بیش از هزار معلم و دانش آموز آموزش های مهارت های زندگی را فراگرفتند

وی گفت: از آبان ماه تاکنون بیش از ۱۰۰ دوره تخصصی برای دانش آموزان و معلمان در خانه برگزار شده و در هر دوره حداقل ۱۰۰ نفر حضور داشتند.

امینی ادامه داد: در خانه یاری گران زندگی ۱۰ استاد به صورت دائمی در حوزه آسیب های اجتماعی، دوره های تخصصی در قالب   تربیت رسانه، مهارت های زندگی، مهارت حل مساله، تاب آوری و توانمندسازی در برابر آسیب های اجتماعی را به دانش آموزان می آموزند.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان از چهار ناحیه استان می توانند در برنامه های این خانه شرکت کنند، گفت: این مرکز به همت اداره کل آموزش و پرورش استان قم و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با هدف خدمات رسانی به دانش آموزان و معلمان اول آبان افتتاح شد و تاکنون دستاوردهای قابل ملاحظه ای داشته است.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا