باید هویت ایرانی و اسلامی را به دانش آموزان منتقل کنیم
آستان بهارستان؛ مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش اظهارداشت: در انتقال هویت ایرانی اسلامی و هم هویت ایرانی مان به نسل جدید کوتاهی کرده ایم و باید هویت ایرانی و اسلامی را به دانش آموزان منتقل کنیم.
همایش «طرح اتقان» (ارتقای توانمندی های قرآنی معلمان ابتدایی) راهبران و مجریان با حضور دکتر میکائیل باقری مدیرکل دفتر قرآن و دکتر محمد محمدی مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم، مدیران ابتدایی دخترانه و پسرانه معاونان و روسای ابتدایی نواحی و مناطق استان و معاونین ابتدایی برخی استان های کشور در تالار آموزش خانه معلم قم برگزار شد.
مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش دراین مراسم با بیان اینکه یادگیری چند مسیر اصلی را طی کرده است، اظهارداشت: نخست گفتند مدرسه «سازمان یادگیرنده» است؛ جهان این مرحله را پشت سر گذاشت و سپس مطرح شد که مدرسه «سازمان یاددهنده» است و بعد عنوان شد که مدرسه «سازمان مربی گر» است و دست دانش آموز را می گیرد و وی را به مقصد می رساند.
دکتر محمد محمدی افزود: علامه طباطبایی در تعریف هدایت می گفتند باید کسی را به مقصد رساند و ما وظیفه داریم دست دانش آموزان را بگیریم و آنان را به مقصد برسانیم.
وی ادامه داد: امروز در تعریف مدرسه آن را «سازمان پرسشگر» می نامند؛ سازمانی که در آن مدیر و معلم مدام برای بهتر شدن امور از خود سوال می پرسند که درحال حاضر به شدت به این سازمان ها نیاز داریم و سال هاست که در پرسش های دانش آموزان مانده ایم.
وی گفت: باید سازمانی به بوجود آوردیم که بچه ها سوال بپرسند و درآن ندانستن عیب نبوده و پرسشگری هنر باشد.
مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش اظهارداشت: آیت الله جوادی آملی در تفسیر «قل سیرو فی الارض» می فرمایند مقصود این آیه این است که باید در نظریه های بشری ورود پیدا کنیم و اگر باعث رشد انسانیت شد بدانیم که حرف خداست.
پنج ویژگی مدرسه طراز سند بنیادین تحول آموزش و پرورش
وی گفت: طبق آخرین آموزه های یادگیری در دنیا برای مدرسه پنج ویژگی در نظر گرفته اند که اگر مدرسه ای این پنج ویژگی را داشته باشد می توانیم بگوییم که مدرسه طراز سند تحول بنیادین است و اگر نداشته باشد خودمان را خسته کرده ایم.
وی افزود: اولین ویژگی مدرسه طراز سند بنیادین این است که فضای زندگی و فضای دلنشینی باشد که همه درآن پذیرفته شوند و علم نافع ارائه دهد.
محمدی با بیان اینکه دومین ویژگی مدرسه فضای سرشار از یادگیری است، افزود: امروز عصر یادگیری است و مدیر، معلم و خدمتگذار همه باید در مدار یادگیری قرار گیرند.
وی عنوان کرد: سومین ویژگی مدرسه طراز سند بنیادین این است که مدرسه جایی برای شکل گیری الفت و هویت دانش آموزان است.
نتوانستیم هویت ایرانی اسلامی مان را به فرزندانمان انتقال دهیم
وی گفت: در چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی قرار داریم و باید اعتراف کنیم که نتوانستیم هویت ایرانی اسلامی مان را به فرزندانمان انتقال دهیم درصورتی که مادران بی سواد ما سینه به سینه هویت را به ما منتقل کردند اما ما نه تنها بر آن نیفزودیم بلکه به صورت درستی هم انتقال ندادیم.
وی با بیان اینکه در انتقال هویت ایرانی اسلامی و هم هویت ایرانی مان به نسل جدید کوتاهی کرده ایم، تصریح کرد: امروز تنها کسی که به تمام معنا از هویت ایرانی دفاع می کند حضرت آقا است و اساتید دکترای ادبیات به دانشجویان خود سفارش می کنند تا سخنان رهبری را برای صحبت درست گوش بدهند.
این مقام مسئول آموزش و پرورش کشور خطاب به مدیران و معلمان مدارس گفت: در مدرسه هویت بچه ها را برجسته کنید و کتاب های هویت مدرسه را حتما مطالعه کنید.
وی ادامه داد: چهارمین ویژگی مدرسه این است که سرشار از آهنگ حیات، زندگی، زیبایی و طراوت باشد و محیطی بدون ترس و اضطراب را بسازد و همه در آن پذیرفته شوند و احساس لذت کنند اما برخی مواقع دانش آموز و معلم رغبت به رفتن به مدرسه ندارند.
محمدی گفت: ما خود و هویت مان را به رسمیت نمی شناسیم درصورتی که خداوند «تبارک الله احسن الخالقین» را برای خلق انسان بیان کردند.
وی افزود: پنجمین شرط مدرسه طراز سند بنیادین این است که مدرسه شروع کننده است اما قرار نیست همه کاره باشد والدین، جامعه و صدا وسیما باید کامل کننده پازل آموزش و پرورش باشند.
وی تصریح کرد: اگر همه کمک کنیم و فرزند را به رشد مناسبی برسانیم دیگر نیاز نیست نگران محیطی باشیم که اطراف آن گرگ ها باشند زیرا وقتی راه را بیاموزد خود را نجات خواهد داد.پایان پیام/۱۱۰