اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

آیا حوادث اخیر تلنگری به مسئولان فرهنگی وارد کرد؟/درنیمه شعبان امسال بسته های فرهنگی عرضه می شود؟

خبرنگار: هیفا پردل

آستان بهارستان؛ آیا حوادث اخیر تلنگری به مسئولان فرهنگی وارد کرد؟/ درنیمه شعبان امسال بسته های فرهنگی به کودکان و نوجوانان عرضه می شود؟

هنوز طمع تلخ وآثار حوادث و اغتشاشات اخیری که با مهندسی دقیق دشمن برنامه ریزی شده بود در جامعه قابل لمس است حوادثی که حاصل غفلت و خواب بسیاری از مسئولان فرهنگی و دستگاه های فرهنگی با میلیاردها بودجه کلان کشور بود که کشور را وارد جنگ ترکیبی و رسانه ای خطرناکی کرد جنگی که خطرناک تر از جنگ اقتصادی است و آثار شوم آن به جرات می توان گفت از جنگ هشت ساله ای که بر ما تحمیل شد خطرناک تر است.

آیا درنیمه شعبان امسال بسته های فرهنگی مختص کودک و نوجوان عرضه می شود؟

به گزارش پایگاه خبری آستان بهارستان؛ امروز نوجوان و جوان ما علاقه دارد همیشه سرمنشا و مورد توجه قرار گیرد و احساسات وهیجانات خود را تخلیه کند حال فرقی ندارد این احساسات منفی باشد یا مثبت؟ بنایراین در جامعه ای که درآن مقوله ای به نام «فرهنگ» در آن غریب افتاده و درست در زمانی که مسئولان فرهنگی برای نخلیه این احساسات و هیجانات کاری نکردند دشمن وارد عمل شد.

بنابراین دشمن با شناختی که از نوجوانان دهه هشتادی و نودی داشت برای رسیدن به خواسته های خود که تا دیروز نه در جنگ اقتصادی؛ ونه تحمیلی و غیره به آن نرسید وارد میدان شد و او را تحریک کرد و افکار او را قبضه کرد و وارد یک جنگ ناشناخته ترکیبی ساخت.

کرونا ویروس هم زمینه را به مدت دو سال برای دشمن مهیا کرد چگونه با غیر حضوری شدن آموزش و درست زمانی که فضای مجازی نقش دبیرو مربی و معلم را بازی کرد و زمانی که والدین از نظارت بر کودک ونوجوان خود غلفت کردند فضای مجازی میدانی برای دشمن تبدیل وکودک و نوجوان ما نیز سرباز دشمن شد.

چند سالی است که مقام معظم رهبری بر روی مقوله فرهنگ انگشت گذاشته اند و به آن تاکید دارند اما هنوز که هنوزه دست اندرکاران فرهنگی ما در زمینه مهندسی فرهنگی کار مطلوبی نداشته و ندارند در همین شهر مقدس قم دستگاههای متعدد فرهنگی وجود دارند وآن همه بودجه کلان باید پرسید آیا برای حوزه فرهنگ آن هم کودک و نوجوان چه برنامه و بسته های متنوع فرهنگی دارند؟

این روزها مسئولان؛ مدیران اجرایی و دست اندرکاران فرهنگی ما برای جشن های نیمه شعبان برنامه ریزی می کنند جشنی که در فرهنگ ایرانی اسلامی ما جایگاه ویژه ای دارد حال اگر با محوریت مسجد مقدس جمکران هم باشد ارزش این مراسم دو چندان خواهد شد.

شهر مقدس قم به دلیل وجود بارگاه حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و هم چنین وجود حوزه علمیه و حضور طلابی از ۱۰۰ کشور جهان که به عنوان سفیران فرهنگی کشورهای خود در این شهر به تحصیل علوم دینی می پردازند باعث شده است که این شهر به عنوان یک شهر فرهنگی در کشور شهرت یابد .

اگر برنامه های هرساله مراسم نیمه شعبان را یک بازنگری داشته باشیم مشخص می شود که بیشتر برنامه ها در قالب ایستگاههای صلواتی و موکب داری و پذیرایی ختم می شود حال جدای از برنامه های فرهنگی دست اندرکاران مسجد مقدس جمکران باید پرسید که با توجه به حوادث تلخی که پشت سر گذاشتیم و برای تبیین مفهموم واقعی انتظار و یا فلسفه ظهور و این که چرا باید برای حضرت مهدی (عج) جشن و یا منتظر این امام باشیم برای گروه سنی کودک و نوجوان چه بسته و یا پکیچ های فرهنگی در نظر گرفته ایم؟

با تماس های متعددی که با چند دستگاه فرهنگی صورت گرفت یا پاسخی دریافت نکردیم و یا برنامه مطلوبی در زمینه بسته های فرهنگی کودکان و نوجوانان ویژه نیمه شعبان یا وجود ندارد و یا برنامه ریزی نشده است حال باید پرسید آیا حوادث تلخ اخیر هنوز نتوانسته است تلنگری برای مسئولان فرهنگی ما باشد؟

برای مصاحبه و اطلاع از بسته های فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان و تبیین مفاهیم ظهور هیچ پاسخی دریافت نکردیم .

نوجوانان از غفلت دست اندرکاران فرهنگی گلایه ها دارند

نامش محمد بیطرفان است و در سال سوم ابتدایی تحصیل می کند از او درباره فلسفه جشن های مراسم نیمه شعبان می پرسم می گوید: تنها می دانم که ما باید منتظر امام دوازدهم باشیم و طبق قصه هایی که مادرم تعریف کرده باید منتظر ظهورش باشیم چرا که با ظهور او دنیا رنگ وروی دیگری خواهد یافت.

از اودرباره این که اگر به او نقشی در مراسم داده شود چه نوع فعالیت فرهنگی خواهد داشت بیان می کند: وقتی می بینیم در طول بلوار پیامبر اعظم(ص) موکب داران از مردم پذیرایی می کنند خیلی علاقه دارم که حداقل هم سن و سالان هم موکبی داشته باشند وتا زا مردم پذیرایی کنیم اربعین با والدینم به کربلا رفتم درموکب های زیادی از سوی کودکان و هم سن وسالان هم مدیریت می شد آنجا کودکان و نوجوانان نقش آفرینی می کردند و حتی با مداحی مردم را به موکب ها جذب می کردند.

محمد نوروزی نوجوان ۱۶ ساله قمی بیان می کند: به عنوان یک نوجوان باید تاکید کنم که متاسفانه فعالیت فرهنگی برای ما نوجوانان کلیشه ای بوده و هرساله یک برنامه کاملا عادی تدارک دیده شده درحالی که نوجوان آینده نیمه شعبان و عصر ظهور است البته ظهور حضرت حجت(عج) شاهد اتفاقات خوبی باشیم اما اصلا فکری به بسته های فرهنگی ما نوجوانان نشده و جهاد تبیین باید در همین نیمه شعبان عملی شود.

وی می افزاید: در وقت کنونی که حساسیت ها به سمت ما نوجوانان بیشترشده و دشمن هم بر روی ما برنامه ریزی کرده توقع داریم امسال برای حفظ تفکرات وجذب حداکثری و باتوجه به این که نوجوانان بسیاری را از دست دادیم باید بسته های فرهنگی شاد و متنوعی را برای رده سنی ما اختصاص دهند.

محسن طاهری پدر دو نوجوان دوقلو عنوان می کند: به یاد دارم چند روز مانده به نیمه شعبان در مدارس مربیان ازما برای تزیین مدرسه کمک می گرفتند و با هم فکری هم مراسم متنوع شاد و جشن های شادی برگزار می کردیم نوجوانان ما نیاز به تزریق امید دارند باید دستگاههای فرهنگی ما کتابهای مختلف در زمینه اتنظار و یا به سمت مدارس روانه شوند و با مداحی های شاد و یا جشن ها وبرنامه فرهنگی غفلت چندین ساله را جبران کنند.

برای عصر ظهور چه کسی را باید تربیت کنیم

با توجه به عدم پاسخگویی دستگاههای فرهنگی به سمت یک کارشناس اجتماعی و مذهی روانه و از او درباره اهمیت اختصاص بسته های فرهنگی برای گروه سنی کودک ونوجوان می پرسم می گوید: یکی از مسائل مربوط به تربیت در بحث انتظار، این است که «چه کسی را می خواهیم تربیت کنیم؟»پیوسته صحبت از اهداف می شود و امروزه هدفهای رفتاری بیشتر مورد توجه است ما، در تربیت نسل منتظر، هر دو مقوله را احتیاج داریم تا ویژگیهای شخصیتی شخص منتظر را بیان کنیم.

محمدرضا داودی می افزاید: ر حقیقت انتظار، یک هدیه الهی است برای ما انسانها; یعنی خداوند به بعضی از انسانها این توفیق را عنایت کرده که آگاه باشند که امامی در پس پرده غیبت است و آگاه باشند که باید منتظر او باشند و خود این مسئله، اولین صفت انسان منتظر را می سازد پس باید با زبان کودکانه و ساده ابتدا آنها را به آینده امیدوار ودرمرحله بعد آنها را برای انتظار و قدم در ظهور آماده سازیم

به گفته وی؛ ما باید فرزندمان به گونه ای تربیت شود که عاشق ظهور باشد و دائم سوالش از ما این باشد که من برای ظهور امام باید چه کار کنم، من چه کار کنم که امام زودتر ظهور کند، دلم برای ظهور تنگ شده است. یعنی همه زیبایی ها را ظهور و آغاز طراوت و شادابی بداند ، هم عاشق امام دوران غیبت و هم عاشق ظهور امام شود.

داوودی می افزاید: در مراسم نیمه شعبان متاسفانه تنها برنامه ها به سمت موکب داری رفته باید غرفه هایی برای کودکان و نوجوانان اختصاص دادو در آن بسته های متنوع فرهنگی اختصاص داد حال از کتاب؛ نرم افزار و حتی در این روزها می توان از فضای مجازی به سمت تولید محتوا برای مفاهیم انتظار اختصاص داد از کودکان و نوجوانان برای فعالیت در برنامه های نیمه شعبان استفاده کرد از مداحان نوجوان کاروان شادی مختص نوجوانان تا خاطراه شادی را برای آنها خلق کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا