اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

اتحادیه ملی سازمان های فرهنگی شهرداری ها ایجاد شود / بررسی چالش ها و راهکارها

آستان بهارستان ؛ رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ساری در حاشیه اختتامیه دومین گردهمایی مدیران عامل سازمان های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری های کشور درقم، اظهارداشت: ۱۲ چالش اساسی در حوزه سازمان های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ها وجود دارد که با ایجاد اتحادیه ملی می توان به حل آن پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم؛ احسان مرادی فر گفت: گردهمایی مدیران سازمان های فرهنگی کشور در قم بسیار کارآمد بود؛ اگر این رویداد در سال چند بار برگزار شود سبب پویایی و کارآمدی در شهرها خواهد شد.

وی با تقدیر از زحمات سازمان فرهنگی شهرداری قم درخصوص برپایی این نشست ملی، گفت: تنها اشکال این است که زمان گردهمایی دو روز بود که بیشتر به سخنرانی گذشت و مدت کمی به هم اندیشی و تبادل نظر اختصاص داده شد که امیدواریم این نشست ها ادامه داشته باشد.

وی عنوان کرد: طبق آمار محرمانه ای که مسئولان کشوری دراین نشست ارائه دادند متوجه شدیم که اتفاقاتی در شهر ما یا در شهرهای دیکر درحال رخ دادن است که باید برای آن در پی راهکار باشیم.

مرادی فر درادامه به ۱۲ چالش و راهکار اساسی در حوزه سازمان های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ها اشاره کرد و گفت: نخست اینکه محور اصلی فعالیت های سازمان های فرهنگی و هیئت های مذهبی باید حول محور مسجد باشد اما همه هیات ها که اغلب آنان جوان هستند را از مسجد خارج کردیم و مساجد ما درعمل مختص پیرمردها شده است.

وی افزود: جوانان هیئتی باید به مسجد برگردند و حمایت اوقاف و سازمان تبلیغات از هیئت ها نیز در راستای محوریت مساجد باشد؛ کمک مالی سازمان تبلیغات و اوقاف و امثال آن به هیئت ها به هیئت امنای مساجد داده شود و آن ها در اختیار هیئت ها قرار دهند تا پایگاه اصلی مسجد حفظ شود.

وی با بیان اینکه به فرموده امام خمینی(ره) مسجد سنگر است، افزود: در زمان انقلاب اعزام به جبهه ها، ازدواج و همه اقدامات از مسجد بود اما هم اکنون فقط جایی برای نمازخواندن شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ساری گفت: کانون فرهنگی مساجد هم بودجه بسیار ناچیزی دارند که نمی تواند توقعات را برآورده کند و باید مردم و جوانان را پای کار مسجد آورد.

وی با اشاره به اینکه مسجد می تواند به پناه مردم هر محله تبدیل شود، گفت: به عنوان مثال در سال ۷۳ بنده و یکسری از جوانن محل عضو کانون مسجد شدیم و هم اکنون چند نفر از ما پست مدیریتی داریم و خود را مدیون مسجد می دانیم و پنج سال است یک صندوق خیریه ایجاد کردیم و تاکنون با کمک خیرین مسجدی حدود سه میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان بسته های معیشتی به نیازمندان اهدا شده و ۱۷۰ خانوار توسط رابطین شناسایی و تحت پوشش مسجد قرارگرفتند و در بحران های طبیعی مانند سیل و زلزله هم به هموطنان‌مان کمک شده است.

شهرداری ها در ساخت خانه عالم و ایجاد منبع درآمد برای مساجد تدبیر کنند

وی با تاکید بر پویایی فرهنگی و استقلال مالی مساجد، گفت: خانه عالم و درآمد پایدار مساجد دو اقدام مهمی است که شهرداری ها آمادگی کمک دراین خصوص را دارند و اگر فروشگاهی برای مساجد ایجاد شود تا منبع درآمد برای مسائل اقتصادی و فرهنگی مساجد باشد و می توانند اقدام موثری داشته باشند.

مرادی فر اظهارداشت: تشکیل کمیته یا اتحادیه کشوری مدیران فرهنگی سازمان های فرهنگی شهرداری های سراسر کشور جهت هم اندیشی و هم افزایی بیشتر باید انجام شود زیرا سازمان های فرهنگی در بسیاری از امورات شهر دخیل و نیازمند اتحادیه ای هستند تا دستورالعمل ها و آیین نامه های ملی در آن تدوین و از سوی سازمان های فرهنگی شهرداری ها اجرا شود تا اقدامات به صورت پراکنده نباشد.

وی تصریح کرد: باید درخصوص مسائل کلان کشور مانند حجاب وعفاف، مواد مخدر، متکدیان و گرم خانه ها رویکرد واحدی در کل کشور وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: عدم سیاستگذاری متمرکز در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در شهرها از معضلات مهم است؛ همچنین سایه مداخلات و سیاست های فصلی، دوره ای و انتخاباتی و قبیله ای اعضای پارلمان شهری به خصوص در ایام انتخابات مشهود است و باید برای آن چاره ای اندیشید.

نیازمند تدوین نقشه جامع فرهنگی در شهرها هستیم

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ساری گفت: عدم تدوین نقشه جامع فرهنگی در شهرها، نبود مهندسی فرهنگی در کشور، عدم همکاری نهادهای همیار و موازی کاری در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی از معضلاتی است که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

وی گفت: عدم توجه به تدوین پیوست فرهنگی در مدیریت شهری و به خصوص پروژه های عمرانی و عدم توجه به راهبردهای اصلی در حوزه های معنوی، نشاط اجتماعی، خانواده، فرزندآوری و جمعیت، گسترش فضای ورزشی در سطح شهر و بسترسازی فرهنگی ما را از کارویژه های اصلی و ماموریت های اساسنامه ای سازمان ها دور کرده است.

وی ادامه داد: همچنین استفاده مناسب و مطلوب از ظرفیت تشکل ها، سازمان های مردم نهاد، انجمن ها و خیریه ها در اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و هنری نشده است.

مرادی فر گفت: صورتجلسات فرمانداری ها نیز باید مورد مطالعه و بازبینی قرار گیرد زیرا کارهای سطحی اجرایی مانند بنر، داربست، سیستم صوتی، تهیه جوایز و نورپردازی با شهرداری هاست و در حوزه محتوایی از نظریه سازمان ها بهره گرفته نمی شود.

وی بیان کرد: سازمان ها حیاط خلوت و مجرای اعمال نفوذ اعضای شورای شهر شده اند و هم اکنون جایگاه سازمان ها در شهرها جایگاه مطلوبی نیست و امیدورایم با این جلسات تخصصی بتوان راهکارهای اساسی را در موارد ذکر شده احصا کرد.پایان پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا