اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی در قم برگزار می شود

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان ؛ نشست خبری همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(س) و رونمایی از پوستر همایش، با حضور حجت الاسلام و المسلمین عباس کمساری مدیرکل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) روز دوشنبه ساعت ۱۰ صبح در سالن اجتماعات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) قم برگزار شد.

مدیرکل موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(ره) دراین نشست با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع غزه اظهارداشت: قلب همه آزادگان جهان از فاجعه ای که در فلسطین رخ داده به درد آمده و هر انسان‌باوجدان این ظلم را محکوم می کند.

حجت الاسلام والمسلمین عباس کمساری درخصوص همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره) گفت: این همایش روز پنج شنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۲ ظهر مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این همایش ضبط خاطرات بیان نشده افراد از امام راحل انجام و از سندهایی که مدعوین با خود می آورند اسکن گرفته و اصل سند به آن‌ها داده می شود و از برخی اسناد در نمایشگاهی در حاشیه همایش رونمایی می شود.

وی با اشاره به تاریخچه وکالت در تشیع گفت: وکالت قدمت طولانی دارد و از زمان امام کاظم علیه السلام که در آن دوران به دلیل خفقان حکومتی، ارتباط با مردم سخت بود آن حضرت وکیلانی را به عنوان رابط انتخاب کردند.

مدیرکل موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(ره) ادامه داد: زمان امام حسن عسگری شبکه وکالت به اوج خود می رسد و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم در غیبت صغری و کبری وکلایی برای ارتباط با مردم داشتند.

وی با بیان اینکه در ۴۰۰ سال گذشته این شبکه تقویت شده است، اظهارداشت: سابق براین اجازه اجتهادی مرسوم بوده است و عالمان به چند نفر اجازه اجتهاد می دادند که این شیوه با ارتباطات امروزی کم شده است و برخی علما هم سلسله رابط هایی داشتند و اجازه روایی به برخی می دادند که امری مرسوم بوده و امروزه کمرنگ شده است.

وی افزود: یک شیوه سومی هم وجود داشته که اجازه در امور حسبیه نام داشته و هنوز هم مرسوم است و عده ای حلقه ارتباط علما با دیگران بوده و هستند.

حجت الاسلام والمسلمین کمساری اظهارداشت: امام خمینی هم به شهرها و کشورهای مختلف وکلایی را می فرستادند که در موسسه تنظیم و نشر آثار امام، تا سال گذشته ۷۰۰ نفر و تاکنون هزار و۲۲۷ نفر از وکلای امام شناسایی شده اند.

وی عنوان کرد: امام خمینی به گروهی برگه ای تحت عنوان اجازه نامه می دادند که برخی موارد را در دفتری ثبت کرده اند و نخستین اجازه و وکالت خود را ۱۰ روز پس از فوت آیت الله بروجردی به مرحوم حججی از علمای آذربایجان شرقی و آخرین وکالت ۲۰ روز پیش از رحلت به “شخص موسوی” از علمای عربستان می دهند.

وی اظهارکرد: از کسانی که اجازه نامه یا وکالت از امام خمینی دارند درخواست داریم که کپی آن را به ما ارائه دهند.

مدیرکل موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: امام خمینی اجازه اجتهادی به هیچ کس ندادند و از کسی هم دریافت نکردند اما ۱۴ اجازه روایی به دیگران دادند و خود اجازه روایی از حاج شیخ عباس قمی، حجج اسلام محسن امین و دهکردی داشتند.

وی گفت: نکاتی در اجازات امام وجود دارد که برای جامعه ما درس است؛ به عنوان مثال امام طبق شخصیت و دانش هر کس به وی لقبی واقعی را می داد در صورتی که امروز القاب در جامعه ما بدون توجه تقسیم می شود و نکته دیگر اینکه امام تعریف و تمجید بی دلیل از هیچ کس ندارد.

وی بیان کرد: امام از افراد به عنوان ثقه الاسلام یاد می کردند و تنها به دو سه نفر لقب حجت الاسلام والمسلمین دادند که یکی از آنان آیت الله پسندیده بود که امام اعتماد خاصی به ایشان داشتند و برای دو نفر دامت برکاته آوردند که یک نفر از آنان آیت الله پسندیده و دیگری سید روح الله خاتمی امام جمعه ارکان و یزد بود.

حجت الاسلام والمسلمین کمساری اظهارداشت: در ۳۰ سالی که اجازه نامه به دیگران دادند در پایان نوشته از همه آنان درخواست دعا و در ۱۰ سال دوم درخواست دعا و نصیحت دارند که می شود دراین موارد پژوهش کرد.

وی افزود: در میان وکلای امام کسانی بودند که در زمان تبعید و رژیم طاعوت همه خطرات را به جان خریدند و حلقه ارتباط بین امام و جامعه در امور سیاسی و دینی بودند.

وی بیان کرد: در ۱۰ مقاله علمی به موضوع وکالت و سیره علما و موادی مانند اخذ وجوهات و نحوه مصرف آن پرداخته شده که در کتابی منتشر شده و همچنین با ۲۷ موکل امام مصاحبه و در کتابی منتشر شده که در روز همایش از دو کتاب رونمایی می شود.

مدیرکل موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(ره) با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ کتاب از خاطرات امام چاپ شده است، افزود: رزومه موکلان و اجازه نامه و تاثیرات آنان در حوزه های مختلف درآینده حداقل در پنج کتاب منتشر می شود و در همایش در پرتال رونمایی می شود.

وی گفت: از هزار و۲۲۷ نفر از وکلای امام شناسایی شده اند که البته تمام آنان صاحب اجازه بودند و به افراد خاصی وکالت داده شده است و از این تعداد ۷۹ نفر در قید حیات هستند.

وی عنوان کرد: ۲۱ نفر از کسانی که امام به آنان وکالت دادند به شهادت رسیدند از جمله چهار شهید محراب شامل آیت الله عطاءالله اشرفی اصفهانی، آیت الله سید اسدالله مدنی تبریزی، آیت الله سید عبدالحسین دستغیب و آیت الله محمد صدوقی و سید محمد بهشتی، مرتضی مطهری، سلیمانی، حقانی، حکیم از عراق، سید عباس موسوی از لبنان، عارف حسینی از پاکستان و مزاری از افغانستان.

حجت الاسلام والمسلمین کمساری ادامه داد: ۱۴ نفر غیرروحانی هم از امام اجازه داشتند از جمله اسدالله عسگراولادی، ابراهیم یزدی، توکلی بینا و محمد هاشمی رفسنجانی از جمله آنان بودند.

وی اظهارداشت: از این میان برخی از امنای مورد اعتماد امام و افراد تاثیرگذار بودند که آیت الله پسندیده، شیخ حسن صانعی، حجج اسلام رسولی محلاتی، توسلی، لواسانی و آیت الله تهرانی و شیخ نصرالله خلخالی در نجف از آن دسته بودند و به افرادی مانند شیخ محمد هاشمیان امام جمعه رفسنجان وکالت خاص دادند.

وی گفت: برخی هم از اوصیای امام بودند از جمله شهید مصطفی خمینی، حاج احمد خمینی، غلامرضا رضوانی، سید عباس خاتمی و آقای منتظری که البته همانگونه که مرسوم است برخی در مقطعی انتخاب و به هر دلیلی از وکالت خلع شدند.

مدیرکل موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(ره) گفت: متولیان فرهنگ و دلسوزان انقلاب موسسه نشر و آثار امام را یاری کنند تا مردم به خصوص نسل جوان با الگوهایی مانند امام بیشتر آشنا شوند.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا