اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهمکمیسیون برنامه و بودجه

حتی برنامه کوتاه مدت برای نابینایان وجود ندارد / برخی نابینایان قم معلم رابط ندارند

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان ؛ یک نابینای فعال استان قم معتقد است زیرساخت های آموزشی در استان قم آنگونه که باید برای افراد نابینا فراهم نیست و برخی مدارس ما حتی معلم رابط ندارند.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ عضو سابق هیات مدیره کانون نابینایان استان قم اظهارداشت: زیرساخت های آموزشی دراستان قم آنگونه که باید برای افراد نابینا فراهم نیست؛ از مدیران آموزش وپرورش استثنایی انتظار می رود اهتمام ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

مسعود باقری افزود: سابق براین نابینایان درمدارس استثنایی ویژه نابینایان درس می خواندند اما گفته شد این مدارس برای دولت هزینه دارد لذا حدود ۱۰ سال است که طرح تلفیقی را اجرا کردند که طبق آن دانش آموزان نابینا به مدارس عادی رفتند و قرار شد که هفته ای یک بار معلم مسلط به خط بریل به آن ها آموزش دهد اما متاسفانه مانند بسیاری از طرح های دیگر در حوزه معلولان، ناقص اجرا شد.

وی گفت: اجرای این طرح نیاز به فراهم کردن زیرساخت ها و اصلاح فرهنگی و تامین وسایل آموزشی و ارتباطی و مهمتر از همه معلم رابط داشت که متاسفانه این ها برای نابینایان قم فراهم نشد.

نیاز مبرم دانش آموزان نابینا به معلم رابط

وی اظهارداشت: من با بیشتر نابینایان قم و خانواده آنان در ارتباط هستم یکی از دغدغه های آنان نبود معلم رابط هست که این خیلی حائز اهمیت است زیرا معلمان مدارس عادی با خط بریل آشنایی ندارند و ارتباط معلم و شاگرد به هیچ صورت برقرار نمی شود.

عضو سابق هیات مدیره کانون نابینایان استان قم اظهارداشت: چند نفر از نابینایان استان قم به دلیل نبود معلم رابط ترک تحصیل کردند که این درد بزرگی برای ما است درصورتی که از بین نابینایان کسانی هستند که به خط بریل مسلط هستند و آموزش وپرورش استثنایی می تواند آنان را بکار بگیرد.

زیرساخت های فرهنگی کشور درست نیست

وی عنوان کرد: فرهنگ پایین برخی دانش آموزان در مدارس عادی و برخی فیلم های تلویزیونی که حتی چند سال از پخش آن گذشته دستاویزی شده تا دانش آموزان نابینا را مسخره کنند.

وی گفت: متاسفانه صدا وسیما دقت نمی کند که برخی فیلم ها چقدر می تواند به یک قشر جامعه ضربه وارد می کند و حتی سبب ترک شود.

نابینایان نیازمند ماشین تحریر مخصوص هستند

باقری بیان کرد: ماشین پرکینز مخصوص نوشتن نابینایان از سوی سازمان بهزیستی تا پایان سال تحصیلی به صورت امانت در اختیار دانش آموز قرار می گرفت اما ۲۰ سال است که دانش آموزان به دلیل افزایش قیمت این دستگاه ها چنین ابزاری را ندارند.

وی اظهارداشت: دانش آموزان نابینا با لوح و قلم با سرعت نگارش کم باید با دیگر دانش آموزان بینا همراهی کنند اما از نوشتار عقب می مانند.

وی ادامه داد: این دستگاه ها وارداتی بودند اما مدتی بود که در مشهد و اصفهان تولید می شد اما اطلاعی ندارم هنوز تولید می شود یا نه؛ از مسئولان و تولیدکننده ها می خواهیم برای تامین این دستگاه به یاری نابینایان بشتابند.

حتی برنامه کوتاه مدت برای نابینایان وجود ندارد

باقری بیان کرد: مدیریت های ناقص در حوزه معلولان به ویژه آموزش وپرورش استثنایی و در راس آن وزارت آموزش وپرورش، باعث شده این مسائل به دست فراموشی سپرده شود و در حوزه برنامه ریزی برای معلولان در کشور ما، حتی برنامه کوتاه مدت وجود ندارد.

وی گفت: به عنوان نماینده نابینایان استان قم جلسات متعددی با مسئولان بهزیستی، شهرداری و دیگر ارگان ها داشتم اما همه شنونده هستند و صحبت ها به فراموشی سپرده می شود و ما تغییری را متوجه نمی شویم و مسئولان قم حتی سالی یک بار هم در مراسم روز جهانی نابینایان شرکت نمی کنند.

نابینایان قم یک سالن مناسب سازی شده ندارند

این نابینای موفق استان قم گفت: در حوزه ورزشی بزرگترین معضل نابینایان، نبود یک سالن ورزشی مناسب‌سازی شده دراستان قم است.

وی بیان کرد: هیات ورزشی نابینایان سالانه مبلغ زیادی را به عنوان اجازه سالن پرداخت می کند که اگر یک سالن ورزشی ویژه نابینایان داشتیم سانس های ورزش آنان رایگان می شد سانس های خالی را هم اجاره می دادیم تا دیگر هزینه ها تامین شود.

سرویس ایاب وذهاب نابینایان مستلزم اعتبار است

وی افزود: به دلیل هزینه بالای سرویس ایاب وذهاب، نابینایان استان‌های دیگر سه جلسه در هفته تمرین ورزش گلبال دارند اما نابینایان قم دو جلسه در هفته تمرین دارند و تمرین پاورلیفتیک هم به دلیل نبود بودجه قطع شد.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا