اخبار پوششی و تولیدی قماخبار تولیدی و پوششی مجلساخبار مهمکمیسیون سیاسی

مشارکت حداکثری در انتخابات؛ نمادی از امید، عزت و اقتدار یک ملت

یادداشت : حمیده زند

آستان بهارستان ؛ روزشمار دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نشان می‌دهد که تا جمعه یازدهم اسفندماه، راه زیادی باقی نمانده است و باید خود را برای انتخاباتی پرشور و سرنوشت ساز آماده کنیم.

مشارکت حداکثری در انتخابات؛ نمادی از امید، عزت و اقتدار یک ملت در تحقق تحول‌آفرینی و پیشرفت

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ روزشمار دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نشان می‌دهد که تا جمعه یازدهم اسفندماه، راه زیادی باقی نمانده است و باید خود را برای انتخاباتی پرشور و سرنوشت ساز آماده کنیم.

در شرایطی به سر می‌بریم که برنامه‌ریزی‌ها در جهت مراحلی چون ثبت نام از داوطلبان، تشکیل هیات‌های اجرایی مرکزی انتخابات، تشکیل هیات‌های استانی بررسی تبلیغات و ارزیابی سوابق داوطلبان در مراجع پنجگانه و بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط هیات نظارت استان با کسب نظر از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و ابلاغ مراتب تایید، عدم تایید یا عدم احراز به دواطلبان توسط فرمانداران مرکز حوزه انتخابیه و بررسی شکایات و اعلام نظر قطعی شورای نگهبان توسط هیات نظارت استان به ستاد انتخابات کشور یا فرماندار و اطلاع رسانی فهرست امکانات، تسهیلات و زمانبندی، هزینه استفاده از آنها و نحوه مراجعه نامزدها توسط هیات بررسی تبلیغات استان را پشت سر گذاشته ایم.
همچنین در روزهای آینده و از ابتدای اسفندماه سال جاری ابلاغ نظر شورای نگهبان در خصوص ردصلاحیت همه داوطلبان ردصلاحیت شده به داوطلبان ذیربط و انتشار آگهی اسامی نامزدهای تایید شده و انتشار آگهی انتخابات در سراسر کشور و تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنها و ثبت کلیه فرایندها و امکانات الکترونیکی برای برگزاری انتخابات کاملا الکترونیکی و تایید شورای نگهبان را در پیش داریم تا در روز موعود، اخذ رای از واجدین شرایط انجام شود.
در روزهای اخیر و به ویژه در ایام الله دهه فجر، شاهد شور انتخاباتی و تلاش در جهت جهاد تبیین پیرامون ضرورت حضور گسترده مردم در انتخابات بوده‌ایم و برخی از مناظرات میان چهره‌های شناخته شده پیرامون انتخابات و برگزاری نشست‌ها و حتی کرسی‌های آزاداندیشی نشان از اهمیت این موضوع دارد.
آنچه می‌تواند انتخابات را پرشور نماید علاوه بر شناخت کافی از کاندیداها و انتخاب اصلح، مقوله مشارکت حداکثری مردم پای صندوق‌های رایی است که می‌تواند در انتخاب بهترین گزینه‌ها و سرنوشت یک ملت موثر باشد.
در نظام‌های مردمی، حضور حداکثری مردم در انتخابات یکی از شاخصه‌های مهم است، چرا که تنها حکومت‌های مردمی هستند که به حضور حداکثری مردم در رویدادهای مختلف از جمله انتخابات احساس نیاز دارند.
از این رو مشارکت مردم می‌تواند بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها و توطئه دشمنان را در به انزوا کشیدن جمهوری اسلامی و به مخاطره انداختن امنیت ایران عزیزمان را خنثی نماید، به خصوص اینکه حضور همیشگی مردم در صحنه، موجب هراس بدخواهان می‌شود.
از طرفی افزایش مشارکت مردمی زمینه ساز تشکیل یک مجلس قدرتمند در جهت رفع مشکلات کشور است و پشتوانه های مردمی نیز قدرت بیشتری به ایران اسلامی در عرصه جهانی می‌دهد تا هسچ کس جرات تعدی و تجاوز به این مرز و بوم را نداشته باشد.
امنیت و سلامت انتخابات، رقابت سالم و مشارکت حداکثری از جمله مولفه‌ها در شور انتخاباتی است، حال در این میان جلب اعتماد مردم برای حضور در انتخابات، رسالت مهمی است که بخشی از آن برعهده کاندیداها با رعایت اخلاق انتخاباتی و توجه به قوانین است، هر چند عملکرد مجلس در دوره‌های قبل نیز تاثیر زیادی در میزان این اعتماد دارد.
همچنین نظارت بر سلامت انتخابات از سوی مجریان نیز تا حد زیادی در افزایش مشارکت مردمی نقش بسزایی دارد، بدون تردید انتخابات سالم از مصادیق نظام بوده و حضور مردم در انتخابات به عنوان یک حق و تکلیف مورد تاکید است تا انتخاب را حق خود دانسته و در انجام آن نیز احساس مسئولیت و تعهد داشته باشند.
در جهت ایجاد شور انتخاباتی، مسئولان و رسانه‌ها و فعالان اجتماعی و کنشگران سیاسی دارای رسالت مهمی هستند و از طرفی برای نامزدان، حامیان و مجریان نیز وظایفی تعین شده تا در شورآفرینی انتخابات سهیم باشند.
انتخابات، بستر خوبی است تا در یک گردش نخبگانی، عده‌ای از سوی مردم انتخاب شوند تا برای رشد و تعالی این سرزمین قدم بردارند، در انتخاباتی که حتی اقلیت‌های مذهبی نیز دارای نمایندگی هستند مگر می‌شود نقش مردم را در این شوآفرینی انتخاباتی نادیده گرفت به خصوص اینکه مشارکت مردم پایه و اساس حاکمیت و جمهوریت است و با همه تنگناها و دغدغه‌ها، مردم به انتخابات امیدوار هستند زیرا که آن را نتیجه حضور خود پای صندوق های رای می دانند.
در این روزها که همه برای یک رویداد ملی و شورانتخاباتی مهیا می شویم رسالت صاحبان تریبون و رسانه ها این است که در مسیر امیدآفرینی حرکت کنند، چرا که امروز برخی از مواضع میتواند در رخنه یاس و نا امیدی در دل این مردم موثر باشد از این رو باید آگاهانه و مدبرانه و با بصیرت موضع گرفت تا هم مشکلات را بتوان به خوبی رفع کرد و هم زمینه ساز مشارکت گسترده و با شکوه مردم در تعیین سرنوشت در انتخاباتی دیگر شد.
امروز فرصتی برای انسجام و همدلی ملی است تا برای آینده و فرزندانمان، مسیری را هموار سازیم تا رسیدن به قله های با شکوه پیشرفت، راه چندان زیادی نمانده باشد.
بی شک یکی از ابزارهای مهم تشویق خانواده ها و آحاد مردم، امیدآرینی است پس راهبرد اصلی در این انتخابات پیش رو، امیدآفرینی است، به امید آن روزی که بتوان بیش از گذشته در سایه تدبیر و عزم جدی مسئولان، گره‌هایی از مشکلات و دغدغه‌های این مردم باز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا