اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

ثبت ۵۴۸ اثر قم در فهرست ثبت ملی

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان ؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم در گفت وگو با خبرنگارما اظهارداشت: تعداد کل آثار ثبت شده استان قم در فهرست ملی ایران (شامل آثار غیرمنقول، منقول، طبیعی و ناملموس) از سال ۱۳۱۰ تا ۱۴۰۲، ۵۴۸ مورد است.

علیرضا ارجمندی افزود: تعداد کل آثار ثبت شده میراث غیرمنقول از سال ۱۳۱۰ تا پایان سال ۱۴۰۲، ۳۸۳ و تعداد کل آثار ثبت شده میراث منقول از سال ۱۳۸۷ تا ۱۴۰۲، ۷۴ مورد بوده است.

این مقام مسئول حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم اظهارداشت: تعداد کل آثار ثبت شده میراث ناملموس از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۲ ، ۵۹ مورد و تعداد کل آثار ثبت شده میراث طبیعی از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲، ۳۱ مورد بوده است.

وی گفت: سال گذشته ۱۲ پرونده پیشنهادی ثبت میراث غیرمنقول تشکیل شد که پنج مورد آن به ثبت رسید و تعداد پرونده های پیشنهادی میراث منقول ۱۸ مورد بود که ۱۵ مورد آن به ثبت رسید.

ارجمندی عنوان کرد: ۱۵ پرونده ثبت میراث طبیعی تشکیل شد که پنج مورد آن به ثبت رسید و چهار پرونده پیشنهادی در حوزه میراث ناملموس تشکیل شد که دو مورد آن به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ ، ۲۸ اثر غیرمنقول، منقول، طبیعی و ناملموس برای قم به ثبت رسید، گفت: برخی افراد حتی در استان قم، گمان می کنند قم میراث طبیعی و ناملموس کمی دارد درصورتی که میراث قم بسیار غنی و پرجاذبه است؛ به عنوان مثال تالاب مره از عجایب هست که بسیاری از هم استانی ها هم آن را نمی شناسند.

وی اظهارکرد: یکی از مهمترین آثار طبیعی استان قم تالاب مره است که پنج میلیون سال قدمت دارد و براساس کاوش ها استان و به خصوص شهر قم قدمت هفت هزار ساله دارد و شواهد آن تپه قلی درویش است؛ قدمت دریاچه نمک هم به دوره سوم و چهارم زمین شناسی برمی گردد و کوه نمک و کوه دوبرادران الیگومیوسن و درخت چنار آمره با قدمت ۸۰۰ ساله است که نشان از قدمت این استان دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: در سال ۱۴۰۲، مرمت سه درخت سوخته سرو ۱۲۰۰ ساله آفین، درخت سوخته چنار ۳۵۰ ساله جمیزقان و درخت توت ۴۰ ساله سوخته موجان از جمله اقدامات در حوزه احیاء میراث طبیعی بود.

وی ابرازداشت: در یکم مهرماه ۱۴۰۲دیر گچین معروف به مادر کاروانسراهای ایران به عنوان نخستین اثر ثبت جهانی استان قم به ثبت رسید که قدمت آن به دوران ساسانی برمی گردد.

وی گفت: ۵۹ عنصر ثبت شده ملی ناملموس در استان قم وجود دارد که پنج مورد آن شامل مهارت بافت نی چیت، مهارت شال بافی، طبخ غذای گورماست، چوب بازی و تهیه آبگوشت بزباش مربوط به ایل کلکو است.

ارجمندی بیان کرد: ۷۴ اثر میراث منقول قم در فهرست میراث ملی قرار گرفته که قدیمی ترین این اشیا، تاریخی و میراث منقول ثبت شده استان قم به هزاره دوم و سوم تاریخی و عصر آهن بازمی گردد.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا