اخبار تولیدی و پوششی مجلساخبار قماخبار مهمانتخاباتکمیسیون سیاسی
موضوعات داغ

رئیس کمیسیون امنیت ملی در گفت وگو با ما: برخی نامزدها مملکت را صندوق پول و رئیس جمهور را صندوق دار فرض کردند/برخی وعده های نامزدها درحیطه اختیار آنان نیست / مگر همتی زبان نداشت که لیست ابربدهکاران را به آقای رئیسی داد؟

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهارداشت: برخی نامزدها مملکت را صندوق پول و رئیس جمهور را صندوق دار فرض کردند؛ منابع بسیاری از وعده های نامزهای انتخابات اصلا حاصل نمی شود و برخی وعده ها درحیطه اختیار آنان نیست.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ درخصوص لیست ۱۱ ابربدهکار بانکی و علت اعلام نکردن عدم احراز صلاحیت آقایان لاریجانی و پزشکیان از سوی شورای نگهبان و وعده های انتخاباتی نامزدها با حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی به گفت وگو پرداختیم ؛ مشروح گفت وگوی ما در ادامه می آید:

  • در مناظره سوم آقای همتی اسامی ۱۱ نفر از ابربدهکاران بانکی را برای اعلام به آقای رئیسی دادند چرا ایشان اسامی را اعلام نکردند که ابهام ها برطرف شود؟

شاید اسامی غلط و تهمت بوده و دامی باشد این یک فریب انتخاباتی است؛ اگر آقای همتی جرات و شجاعت داشت و قائل بود که لیست درستی است خودش زبان داشت و اسامی را می خواند مگر اینکه بگوید من سواد خواندن ندارم شما بخوان.

اتفاقا آقای رئیسی کار زیرکانه ای کرد که اسامی را نخواند زیرا وی اسامی همه بدهکاران را حفظ نیست شاید اسم یک نفر به ناحق در آن لیست بود.

  • آقایان مسعود پزشکیان و علی لاریجانی از شورای نگهبان خواستند تا دلیل عدم احراز صلاحیت آنان را اعلام عمومی کنند؛ چرا شورای نگهبان با وجود رضایت نامزدها دلایل عدم احراز را ذکر نمی کند؟

این را باید از شورای نگهبان سوال کنید؛ آنان علی القاعده معذوراتی دارند اما حالا من از شما سوال می کنم اگر من چاقویی به شما بدهم و بگویم من راضی هستم در چشم من بزن، شما می زنید؟

  • این موضوع در این حد نیست

نفس عمل جایز نیست علت رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت اشخاص مسائلی است که شاید بیان آن سبب اشاعه فحشا هست یا گفتن آن غلط است شورای نگهبان این کار را نمی کند.

کار شورای نگهبان مصلحت اندیشی نیست

  • یعنی به مصلحت کشور نیست؟

نه کار شورای نگهبان مصلحت اندیشی نیست؛ اگر موارد ممنوعه شرعی باشد شورای نگهبان علت رد صلاحیت را نمی تواند بیان کند مگر قانون مصوب و شورای نگهبان را مکلف کند که باید علت رد یا احراز صلاحیت افراد را بیان کنید.

در صورت مطرح شدن این قضیه از سوی مجلس شورای اسلامی و تایید آن از سوی شورای نگهبان الزام قانونی می شود و شورا حکم شرعی و قانونی دارد که علت را بیان کند.

قانون اگر بری شورا این الزام را ایحاد کند بدون هیچ محذوری می تواند اعلام کند؛ تا زمانی که قانون مصوب نکرده شورای نگهبان نمی تواند دلایل را اعلام کند.

برخی نامزدها مملکت را صندوق پول و رئیس جمهور را صندوق دار فرض کردند

  • هم اکنون رقابت بیشتر بین آقایان همتی و رئیسی است؛ چقدر احتمال می دهید مردم فریب وعده های آقایان رضایی یا قاضی زاده هاشمی را بخورند؟

رای آقای محسن رضایی و قاضی زاده هاشمی به دلیل وعده هایی که دادند بیشتر از آقای همتی است اما نظرسنجی ها فاصله آقای رئیسی با دیگران را خیلی زیاد نشان می دهد.

الحمدالله مردم ایران فهیم هستند و مجموع شرایط را می سنجند و به وعده ها رای نمی دهند

کاندیداها به غیر از آقای رئیسی وعده های غیرعقلای دادند؛ متاسفانه برخی کاندیداها فکر کردند مملکت یک صندوق پول و رئیس جمهور صندوق دار است و فقط باید دست در صندوق کند و پول توزیع کند.

رئیس جمهور در جایگاهی است که باید زیرساخت های کشور را به نحوی تقویت کند که مردم به یارانه نیازمند نباشند بلکه دولت با مالیات اداره شود و مردم به عنوان ولی نعمت، به دلیل پرداخت مالیات، از دولت مطالبه کنند.

منابع بسیاری از وعده های نامزهای انتخابات اصلا حاصل نمی شود

منابع بسیاری از وعده های نامزهای انتخابات اصلا حاصل نمی شود. اگر هم برای یک وعده انتخاباتی آنان، منبعی در نظر گرفته شود باری سنگین را بر دوش مردم می گذارد که اثر تحقق آن وعده را به سرعت از بین می برد.

مانند یارانه فعلی یا مانند پول بنزین سال ۹۸ می شود که قیمت بنزین افزایش پیدا کرد و همه پول را به مردم دادند. یک قران آن را هم دولت استفاده نکرد اما هزینه های زندگی مردم خیلی بیشتر شد.

برخی وعده های نامزدها درحیطه اختیار آنان نیست

وعده کاندیداها باید با محاسبه همه جوانب باشد و هر وعده ای هم که می دهند باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و اصلا نامزدی نمی تواند به طور قاطع به مردم بگوید که من یارانه می دهم.

  • مردم به چه دلیل باید در انتخابات شرکت کنند؟

برای کسی که مسلمان و معتقد است حضور در انتخابات تکیف است و اگر ضربه ای به انقلاب و مملکت وارد شود فردی که رای نداده مسئول است.

جهت تقویت دین و انقلاب و اعلام این پیام به دنیا که پای انقلاب، ارزش ها و آرمان هایمان هستم در انتخابات شرکت می کنیم.

از سوی دیگر انتخابات حق است و اگر کسی خیلی به این امور تکلیفی، اعتقادی ندارد به دلیل عقلی برای تعیین سرنوشت خود باید در انتخابات شرکت کند؛ اگر شرکت نکرد به میزان همان یک رای، کاندیدایی که به او نزدیک تر است کمتر رای می آورد و احتمال شکست هست و لذا از خواسته هایش دور می شود.

  • به کسانی که می گویند در بین هفت نامزد کسی مطلوب من برای رای دادن نیست چه می گویید؟

عقل اقتضا می کند به کسی که به اهداف آنان نزدیک تر است رای دهند.

از نظر وجهه بین المللی هم مشارکت بیشتر در انتخابات سبب می شود که قدرت رئیس جمهور در عرصه های جهانی برای پیشبرد مقاصد کشور بیشتر شود.

آقای رئیسی با رای بالا رئیس جمهور می شود

  • اجماع نیروهای انقلابی به کجا انجامید؟

آقایان جلیلی و قاضی زاده با هم لج کردند و هر دو اصرار بر ماندن دارند آقای زاکانی هم که اعلام آمادگی برای کنار رفتن به نفع آقای رئیسی کردند اما نظرسنجی ها نشان می دهد که اگر سه کاندیدا هم بمانند آقای رئیسی همان دور اول با حداکثر آرا، رای می آورند.

آخرین نظرسنجی ها بعد از مناظره سوم نشان می دهد که روستاییان ۶۳ درصد و شهرها ۵۱ درصد به آقای رئیسی رای می دهند.

محسن رضایی شش و سه دهم درصد، زاکانی یک درصد، مهرعلیزاده زیر یک درصد و آقایان قاضی زاده، جلیلی و همتی حدود دو درصد رای دارند.

****

۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ، چهار انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در برخی استان ها، میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری و شوراهای شهر و روستا را در پیش داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا