آسیب های اجتماعیاخبار مهمکمیسیون اجتماعی

سه نماینده مجلس در گفت وگو با آستان بهارستان: اروپا باید بهای پاکی از مواد مخدر را بپردازد /اروپا و آمریکا موتور محرکه تولید مواد مخدر در منطقه هستند

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان: سه نماینده مجلس در گفت و گو با خبرنگار آستان بهارستان اظهارداشتند اروپا باید بهای پاکی از مواد مخدر را بپردازد زیرا اروپا و آمریکا موتور محرکه تولید مواد مخدر در منطقه هستند.

همسایگی با منبع تریاک جهان سبب شده تا قاچاقچیان همواره ایران را به عنوان مسیری برای انتقال و ترانزیت مواد مخدر به کشورهای اروپایی انتخاب کنند.

ایران ۴۲سال است هزینه های مادی و معنوی بسیاری را در این راه متحمل شده و بیش از چهار هزار شهید داده و بسیاری از خانواده ها را داغدار و از سویی چه بسیار جوانان را معتاد و درگیر این بلای خانمانسوز کرده و خانواده ها را از هم پاشیده است.

به عنوان مثال از سال ۵۷ تا ۹۷، سه هزار و ۸۱۵نفر در این راه به شهادت رسیدند که نیروی انتظامی با دوهزار و ۵۳۱شهید و سپاه پاسداران با ۴۳۷شهید از جمله دستگاه هایی هستند که بیشترین تعداد شهید را در راه مبارزه با مواد مخدر داده اند.

ما با برخی نماینده ها مانند مرحوم فاطمه رهبر در مجالس پیش هم دراین باره گفت وگو داشتیم آنان هم معتقد بودند که باید یک مدت زمانی را برای اروپایی ها مشخص کرد و درصورتی که برای امنیت مرزهای ما اقدام نکردند راه را برای عبور مواد مخدر به اروپا باز کرد تا فقط ایران قربانی این راه نشود.

درهمین راستا ۲۶ آذرماه سال ۹۹ سفیر ایران در سازمان ملل از کشف بیش از ۷۷۸ تن مواد مخدر توسط ایران در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۰ خبر داد که ۶۲۱هزار و ۳۸۸کیلوی آن تریاک بوده؛ کاظم غریب آبادی با تاکید براینکه ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در جهان است، از بی توجهی برخی کشورها در عدم پذیرش مسئولیت مشترک در این حوزه انتقاد کرد.

ضرورت اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر

ناصر اصلانی معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران هم پیش از این گفته بود در پنج ماه نخست سال ۵۰۶ تن و ۸۳۰ کیلوگرم مواد مخدر در کشور کشف شده که نسبت به پنج ماهه نخست سال ۹۸، ۳۰ درصد افزایش کشفیات را شاهد بودیم که ۸۱درصد آن به تریاک اختصاص داشته است.

البته اینکه در پنج ماه حدود ۶۰۰ تن مواد مخدر کشف شود و در ۹ ماه ۷۷۸ تن خود جای تامل دارد که دراین گزارش به آن نمی پردازیم اما در هرحال این حجم از کشفیات ضرورت اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر را که ناصر اصلانی و بسیاری از نماینده های مجلس بر آن تاکید دارند و راهکارهای ریشه ای مانند امن کردن مرزهای کشور برای مبارزه با مواد مخدر را بیشتر مشخص می کند.

از اینرو نظر چند تن از نماینده های یازدهمین مجلس شورای اسلامی را هم دراین زمینه جوبا شدیم؛ در ادامه همراه ما باشید:

×××

ایمن کردن مرزها یک همت جدی می خواهد

علی اصغر عنابستانی دراین خصوص اظهارداشت: ایران مرزهای هزاران کیلومتری زیادی در شرق و غرب دارد و انسداد آن ها کار ساده ای نیست اما بالاخره باید یک همت جدی صورت گیرد و این اتفاق بیفتد؛ همانگونه که آمریکا با مکزیک اختلاف پیدا کرد و مرزها را دیوار کشید اگر اراده ای وجود داشته باشد که ما جلوی این مشکل را بگیریم باید این اقدام را انجام دهیم و مرزها را ایمن تر کنیم.

اروپا باید بهای پاکی از مواد مخدر را بپردازد

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر به اروپا اخطار دهیم که ما مرزهایمان را باز می کنیم که مواد مخدر به غرب برود، آن ها بودجه ای می گذارند و مرزها امن تر می شود اما دولت ما مراقبت می کند در هیچ شرایطی به غربی ها برنخورد لذا این دولت قطعا کار تهدیدی انجام نمی دهد؛ مگر این دولت تغییر کند و دولتی روی کار آید که بتواند مقابل غرب بایستد تا اتفاق خوبی را شاهد باشیم؛ ما باید غرب را به این نتیجه برسانیم که اگر قرار است اروپا از مواد مخدر پاک باشد باید بهای آن را بپردازد و کمک کند که ما مرزهایمان را امن کنیم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس ادامه داد: اروپا خیلی حرف های ایران را جدی نمی گیرد ما هم ثابت کردیم که خیلی در اقدامات و سخنانمان جدی نیستیم و مقتدرانه عمل نمی کنیم و این امر سبب شده که آنان جسورتر شوند.

×××

باید دغدغه مسئولان نسبت به آسیب های اجتماعی بیشتر شود

علی بابایی کارنامی عضو هیات رئیسه و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در گفت وگو با ما اظهارداشت: قاچاق مواد مخدر برخورد قهری می خواهد و باید با حمایت از دستگاه های نظارتی برخورد جدی صورت بگیرد؛ این موضوع دردستور کار کمیسیون های تخصصی مجلس، شورای امنیت ملی و دولت هست اما نسبت به اهمیتی که این موضوع  دارد و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری، اقدامات از نظر کمی و کیفی کم است.

نماینده مردم ساری و میاندورود افزود: قاچاق مواد دخانی باتوجه به مرز گسترده ایران باید مورد اهمیت مجلس و دولت قرار بگیرد؛ با چند هزار شهید دستگاه های انتظامی، امنیتی، اطلاعاتی و سپاه و ارتش، دغدغه ما مسئولان و سران سه قوا باید بیشتر شود و اقدامات قوی تری داشته باشیم.

×××

آزادسازی مرزها برای عبور مواد مخدر به اروپا در سطح کلان بررسی شود

عضو کمیسیون امنیت ملی دهمین مجلس شورای اسلامی نیز اظهارداشت: ایران در جوار عمده ترین منبع تولید کننده مواد مخدر جهان است و آسانترین مسیر برای انتقال این مواد به جامعه مصرف آن است که این امر شرایط را برای ایران سخت کرده است.

حضور تروریست ها در منطقه وفور مواد مخدر را در ایران بیشتر می کند

مسعود گودرزی افزود: گسترش مواد مخدر سه دلیل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی-امنیتی دارد که دلیل سوم مهم تر از سایر موارد است؛ یک رصد نشان می دهد که هر زمانی وفور مواد مخدر در بازار بیشتر شده پشت پرده آن مسائل سیاسی-امنیتی بوده؛ زمانی که حضور تروریست ها و حامیان آن ها در منطقه بیشتر می شود آنان برای اینکه هزینه های اقدامات خود را بدست آورند کسانی که اقدام به کاشت این مواد می کنند را برای کشت خشخاش به صورت گسترده آزادتر می گذارند و در زمان انتقال آن مشکلات ما آغاز می شود.

اروپا و آمریکا موتور محرکه تولید مواد مخدر در منطقه هستند

وی با بیان اینکه اروپا و آمریکا عامدانه این اقدام را انجام می دهند و موتور محرکه تولید این مواد هستند؛ ادامه داد: دنیا ازاین مطلع هستند که ایران به تنهایی چه اقدامات مهمی را در این راه انجام داده؛ ایران قریب به چهارهزار شهید مواد مخدر داده که باید جواب خون شهدای این راه را بدهیم لذا رسیدگی به آسیب های اجتماعی باید در اولویت و دادن اخطار به اروپا باید در سطح نظام مورد بحث قرار بگیرد تا ریشه اصلی آن خشکانده شود و با استدلال محکم و همه بعدی اعم از اجتماعی، سیاسی، امنیتی و عقیدتی چنین اقدامی را انجام دهیم.پایان پیام/۱۱۰

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا