اخبار تولیدی و پوششی مجلساخبار مهمکمیسیون آموزش

به گزارش آستان بهارستان؛ رتبه بندی، معلمان را مستاصل کرده است / معلمان و وعده های سر خرمن

فاطمه سادات محمدی

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ بیش از ۱۰ است که چشم فرهنگیان به اجرای رتبه بندی معلمان است و مسئولان در این باره وعده‌های بدون عمل دادند.

اجرای رتبه‌ بندی معلمان، در سند تحول بنیادین، سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش ‌و پرورش و قانون برنامه ششم توسعه مورد تأکید قرار گرفته، اما هنوز به قانون تبدیل نشده است.

در زمان حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر وقت آموزش و پرورش، این طرح مطرح شد اما به جایی نرسید.

سال ۹۴ وزارت آموزش و پرورش خبر از اجرای مرحله اول این طرح را داد و با تایید دولت اولین گام برداشته شد.

اما این طرح ابتر باقی ماند و وارد مرحله اجرا نشد.

در این سال ها نبود بودجه برای اجرای رتبه بندی معلمان به چالش جدی دستگاه تعلیم و تربیت تبدیل شد.

سرانجام لایحه ویرایش شده جدید ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ از سوی دولت قبل به مجلس ارائه شد.

هجدهم خردادماه ۱۴۰۰ با آرای ۹۹ درصدی در جلسه علنی مجلس به تصویب رسید.

قرار بر این بود که رتبه بندی از فروردین ۱۴۰۰ برای معلمان اجرا شود

در دولت یازدهم، عنوان شد که فاز اول رتبه‌بندی اجرا شده است. اما بعد مشخص شد که این موضوع تنها در قالب قانون خدمات کشوری و اعتباری بود.

در این مدت اطلاعات و آمار مختلف و ناهماهنگی از نماینده ها شنیده شد. به زمان وعده ها و آمارهای مختلف نگاه کنید و خود بخوانید حدیث مفصل ازاین مجمل.

×××

نیاز به ۱۷۰ یا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اجرای رتبه‌بندی به گفته هیات دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان و به اعلام مجلس نیاز به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد و قابل اجرا نیست.

مهرداد ویس‌کرمی افزود: کل بودجه آموزش و پرورش حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است!. به دلیل بار مالی برای دولت، شورای نگهبان آن را رد می‌کند.

×××

نیاز به ۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش هم با اشاره به اینکه در مجلس مطرح شده که حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی به ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها برسد.

علی الهیار ترکمن افزود: این یک تصمیم کاملاً مطالعه نشده بود. آنچه در مجلس بحث می‌شود به ۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

×××

تعیین تکلیف رتبه بندی معلمان اول فروردین / نیاز به ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار

نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس مجلس گفت: دولت ۱۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان اعلام کرده. اما این طرح بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد.

مهدی اسماعیلی افزود: اما با این حال اجرای آن از اول فروردین سالجاری است؛ تنها مشکل تأمین اعتبار است ولی مجلس و دولت این نقیصه را رفع خواهند کرد.

×××

اجرای رتبه بندی تا مردادماه / نیاز به ۶۱ هزار میلیارد تومان اعتبار

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش هم گفت که امکان تامین منابع مالی رتبه بندی در مجلس وجود دارد. اما طبق آنچه سازمان برنامه و بودجه برای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته، اعتبار کافی برای اجرای طرح نیست. امیدواریم مجلس ردیفی برای رتبه بندی اختصاص دهد.

قاسم احمدی لاشکی همچنین ۹ تیرماه سال جاری گفت هیچ مشکلی در خصوص بودجه نداریم و وعده داد رتبه بندی تا مردادماه اجرا می شود.

وی گفت: در رتبه‌بندی معلمان بر اساس ۸۰ درصد میانگین هیات علمی دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده بود که اعتبار مورد نیاز آن ۶۱ هزار میلیارد تومان است. اگر امسال با ۳۰ هزار میلیارد تومان این طرح آغاز شود مسیر درستی را پیش رفته‌ایم.

×××

لایحه رتبه بندی معلمان تا پایان مهر به تصویب می رسد

اما ۲۱ شهریورماه محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس گفت: تعیین و تکلیف لایحه رتبه بندی معلمان قبل از پایان مهرماه انجام می شود.

×××

بودجه اجرای رتبه بندی را نداریم / نیاز به ۱۴ یا ۳۰ هزار میلیارد اعتبار

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم گفت: آقای نوبخت اجرای این طرح را ۲۰۰ هزار میلیارد و آقای قالیباف و سایرین ۱۶۰ هزار میلیارد تومان گفتند. در حالی که کل بودجه وزارت آموزش و پرورش ۱۱۶ هزار میلیارد تومان است.

علیرضا منادی افزود: می‌توانیم در سقف بودجه ۱۴۰۰ اعتبار آن را تأمین کنیم. اگر حقوق معلمان ۲۵ درصد بیشتر از حقوق کارکنان دولت باشد به ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد. اگر ۵۰ درصد بیشتر شود به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

×××

حسین محمد صالحی عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس هم گفت: نماینده ها و دولت موافق این طرح هستند. تنها دلیل اجرایی نشدن آن، تعلل در تامین اعتبار است.

×××

رتبه بندی از ابتدای شهریورماه لحاظ می شود

۱۹ شهریورماه سال جاری علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس گفت: در جلسه امروز مقرر شد زمان اعمال رتبه بندی برای معلمان از ابتدای سال، به ابتدای شهریور تغییر کند.

×××

احتمال اجرای رتبه بندی در سال آینده / نیاز به ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار

اما امروز سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: اجرایی شدن رتبه بندی معلمان نیازمند بودجه ۶۰ هزار میلیاردی است.

رحیم زارع افزود: در صورت قرار گرفتن لایحه رتبه بندی در دستور کار جلسات آتی مجلس و تصویب احتمالی آن، اجرای این لایحه به احتمال زیاد به سال آینده موکول خواهد شد.

×××

معلمان معتقدند این تعلل و وعده های بی عمل، کرامت آنان را زیر سوال برده است.

اگر ابتدا پژوهش و کار کارشناسی انجام می شد، بیش از ۱۰ سال یک قشر تاثیرگذار را آزرده خاطر نمی کرد.

این قبیل وعده های بی عمل و بدون پشتوانه فکری، مالی و کارشناسی بسیاری از اقشار مانند کارکنان زندان ها و پرستاران و نیروهای شرکتی بیمارستان ها را ناراضی کرده و آبروی مجلس و کشور را به خطر می اندازد.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا