اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قم

معاون آستانه قم در گفت وگو با ما: کاشی های دوره های صفوی و قاجاریه تخریب نمی شوند

آستان بهارستان؛ معاون اجرایی آستان مقدسه حضرت معصومه(س) در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص مرمت کاشی کاری صحن امام هادی علیه السلام حرم اظهارداشت: موزه آستانه بر حفظ و نگهداری کاشی کاری میراثی حرم نظارت کامل دارد.

هادی محمودنژاد افزود: کاشی کاری هایی که هم اکنون در حال مرمت آن هستیم در دهه های اخیر بازسازی شده بود و کاشی کاری دوره های صفویه و قاجاریه نیست.

وی در مورد نگرانی های برخی کارشناسان حوزه میراث فرهنگی گفت: ما از نظرات مسئولان میراث فرهنگی و سایر کارشناسان و به لحاظ فکر و اندیشه از بهترین متخصصان ملی و استانی برای نگهداری مرمت و ایجاد تغییرات مجموعه اماکن حرم بانوی کرامت استفاده می کنیم

وی با بیان اینکه اگر قسمت کوچکی از حرم تخریب شود زائران و مجاوران به ما شکایت می کنند، افزود: نمی شود که مجموعه حرم را رها کرد تا تبدیل به مجموعه مخروبه شود و تعمیر و اتفاقی رقم نخورد.

این کارشناس ارشد مرمت میراث فرهنگی گفت: برخی کاشی ها را که از لحاظ میراثی قدیمی تر هستند و در تاریخ ساخت آن تردید داریم به موزه آستانه انتقال می دهیم

وی با بیان اینکه از سوی یونسکو یا میراث فرهنگی در مورد ثبت بخش میراثی حرم در یونسکو با ما صحبت نشده است، گفت: از همه علاقمندان و کارشناسان دعوت کردیم که در کارگاه های تخصصی مرمتی آستانه حضرت معصومه حضور پیدا کنند.

وی عنوان کرد: برخی به ما انتقاد می کنند که شما به جای استفاده از میراثی که بخش عمده آن تخریب شده به عنوان مثال از درب و کاشی نو با هزینه به مراتب کمتر استفاده کنید اما بحث میراث فرهنگی برای ما مهم است.

محمودنژاد با بیان اینکه هزینه های چند صد میلیونی برای برخی اقلام میراثی آستان حضرت معصومه می شود، افزود: برخی هنرمندان بدون دریافت هزینه ماه ها با دقت و عشق به حضرت معصومه وقت می گذارند و زحمت می کشند تا یک اثر هنری را به آستانه اهدا کنند.

وی گفت: در آیین نامه های مرمتی نحوه و سلایق برای مکان های مختلف، متفاوت است ما بنا به اقتضائات و رفت و آمدها و اهمیت حرم حضرت معصومه مرمت را انجام می دهیم.

معاون اجرایی آستان مقدسه حضرت معصومه(س) با بیان اینکه سالانه چند میلیون و روزی ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر در حرم حضرت معصومه حضور پیدا می کنند، گفت: مرمت، بهسازی و تعمیرات دوره ای باید انجام شود و نگهداری بدون مرمت امکان پذیر نیست زیرا مردم خواهان رسیدگی به این صحن بودند و به خرابی برخی کاشی ها اعتراض داشتند.

وی به حساسیت ها در حرم قم اشاره کرد و گفت: ۹ سال کار پژوهشی انجام شد تا گنبد حرم حضرت معصومه تعویض شد و برای مرمت کاشی ها هم سه سال کار پژوهشی انجام شد تا اینکه با کیفیتی کار انجام شود که مناسب صحن حضرت باشد و اصول در آن رعایت شود.پایان پیام/۱۱۰

فاطمه سادات محمدی

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا