اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قم

نگاه های سنتی بر محیط زیست حاکم است/کشور با رودربایستی محیط زیستی اداره نشود

آستان بهارستان؛ دوره آموزشی «محیط زیست و رسانه» در سالن همایش های اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم با حضور مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قم و احسان محمدی مدرس رسانه و محیط زیست و جمعی از خبرنگاران و فعالان محیط زیستی استان به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قم دراین دوره آموزشی با بیان اینکه امروز مساله محیط زیست برای همه مردم امری جدی است، اظهارداشت: محیط زیست جز پنج مطالبه اصلی مردم شده و به دیل مشکلات خشکسالی، آلودگی هوا و گرد وغبار و حتی دید منظر برای مردم اهمیت دارد.

برخی تصمیم گیران درک درستی از مسائل محیط زیست ندارند

سید رضا موسوی مشکینی افزود: واقعیت این است که راه های نرفته زیادی در حوزه محیط زیست داریم وهنوز درک درستی از مسائل زیست محیطی در بین تصمیم گیران و برخی تصمیم سازان وجود ندارد و نگاه های سنتی و قدیمی بر محیط زیست حاکم است و هنوز برخی مسائل جدی گرفته نمی شود.

کشور با رودربایستی محیط زیستی اداره نشود

وی گفت: با نگاهی به لایحه بودجه مشخص می شود که چه تعداد پروژه اعتبار دریافت کرده که هنوز هیچ تاییدیه محیط زیستی ندارند؛ این مسائل باید تعیین تکلیف شود نمی شود زیرا نمی شود مملکت را با تعارفات و رودربایستی اداره کرد.

وی با تاکید براینکه محیط زیست باید به جایگاه واقعی خود قرار گیرد و درهمه امور به آن توجه شود، ابرازداشت: خوشبختانه رئیس جمهوری در تمام برنامه های توسعه کشور بیان کردند که توسعه فرع بر محیط زیست است این نوید خوبی هست لذا باید درمسیر توسعه از پشتوانه فکری محیط زیست استفاده شود و باید بتوانیم در تصمیم گیری های کشور تاثیرگذار باشیم.

وی گفت: قم استان نسبتا کوچک با چالش های نسبتا بزرگ است زیرا تنها استان کشور است که در داخل استان سد ندارد و منتهی علیه حوزه آبریز مرکزی قرار گرفته لذا بخش قابل توجه تقدیر ما در استان های بالادست رقم می خورد.

وی با بیان اینکه حقابه های رودخانه های قم نزدیک به صفر شده است، گفت: قم رودخانه هایی داشته که صدها یا هزاران سال جریان داشتند اما در ۲۰ -۳۰ سال اخیر خشک شده و در مواقع بارندگی ممکن است آب داشته باشند.

وی به چالش دیگر استان قم اشاره کرد و گفت: بارگزاری بیش از ظرفیت در قم انجام شده است؛ این استان به صورت ثابت نمی تواند پذیرای بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر باشد اما هم اکنون یک میلیون و۳۰۰ هزار نفر به صورت ثابت در آن زندگی می کنند و مسافران و زائران ۱۰ تا ۱۵ میلیونی هر سال در قم حضور می یابند.

منابع پایه استان قم درحال از بین رفتن است بدون اینکه منابع جایگزینی تولید شود و ما داریم بهره کشی بیش از حدی را از ظرفیت های استان قم انجام می دهیم نیاز است در بحث انرژی آب  پسماند فضای سبز توجه بیشتری اعمال شود تا استان تاب و تحمل چنین حجمی از فشار را داشته باشد.

سخت ترین تیرماه تاریخ قم را گذراندیم

از ابتدا امسال تاکنون با پدیده گرد و غبار مواجه بودیم و سخترین تیرماه تاریخ قم در سال جاری بود که ۲۳ روز پدیده گرد وغبار در شرایط ناسالم وجود داشت که رکورد زیادی حساب می شود.

وی ادامه داد: منشاء گرد وغبار در تیرماه داخلی بود؛ در ۱۵ کیلومتری قم کانون های فعال گرد وغبار وجود دارد که شهر قم را بویژه در شش ماه ابتدای سال تحت تاثیر خود قرار می دهد کمبود آب، فرونشست دشت ها، افت آب سفره های زیرزمینی و دریاچه نمک قم معظلات جدی قم هستند.

متاسفانه شاهد توسعه شتااب آلود صنعتی استان هستیم در صورتی که ظرفیت این استان بیشتر در حوزه خدمات و گردشگری مذهبی و زیارت است و باید این اتفاق بیفتد.

اصحاب رسانه با نقد سازنده، توجه تصمیم گیران را به محیط زیست جلب کنند

وی با بیان اینکه چالش های جدی و عمیقی در حوزه محیط زیست استان قم وجود دارد، گفت: درخواست داریم اصحاب رسانه و فعالان محیط زیست به این مسائل بپردازند و با مطالبه گری و روشنگری موجبات توسعه متوازن، پایدار و بلند مدت را فراهم آورند.

یکی از ارکان تاثیرگذار رسانه است که از آنان می خواهیم فارغ از دولت و جناح، نگاه خاص زیست محیطی داشته باشند و با نقد سازنده، توجه تصمیم گیران را به حوزه محیط زیست جلب کنند.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا