اخبار عمومیاخبار مهم

سوالاتی که مدیران مسئول پایگاه های خبری باید در پنجمین رتبه بندی به آن پاسخ دهند

آستان بهارستان؛ پنجمین رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری به‌منظور ایجاد رقابت سالم و حرفه‌ای و تشخیص جایگاه واقعی هر پایگاه خبری و با هدف ارتقای سطح کیفی رسانه‌های کشور، انجام می‌شود.

  1. رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری، بر اساس ارزیابی کمیته رتبه‌بندی از فعالیت رسانه در زمان و دامنه زمانی اعلام شده صورت می‌گیرد.
  2. مجموع امتیازات مربوط به شاخص‌های در نظر گرفته شده ۱۰۰ است.
  3. اجرای طرح رتبه‌بندی در دوره‌های یکساله صورت می‌گیرد و پس از نهایی شدن نتایجِ کمیته رتبه‌بندی، اعلام عمومی می‌شود.
  4. شاخص‌ها و تعاریف زیر برای ارزیابی یکساله (ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱) ملاک است.
  5. شایسته است، تکمیل اطلاعات خواسته شده و مستندات آن توسط شخص «صاحب‌امتیاز» انجام شود تا حقوق رسانه، محفوظ بماند.
  6. به امتیاز نهایی پایگاه‌های خبری غیر سراسری (به تشخیص کمیته رتبه‌بندی) و اختصاصی (تک‌زمینه‌ای) به‌غیر از ورزشی و اقتصادی و همچنین پایگاه‌های خبری غیر فارسی‌زبان ۱۰ درصد افزوده خواهد شد.
  7. به امتیاز نهایی پایگاه‌های خبری فعال در پیام‌رسان‌های بومی، به‌شرط دارا بودن مخاطبان بالای ۲ هزار نفر در آن پیام‌رسان، به‌ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲ درصد افزوده خواهد شد. (حداکثر ۱۰ درصد)
  8. در صورتی که اعضای کمیته رتبه بندی خود دارای پایگاه خبری باشند، رسانه آن‌ها توسط معاونت مطبوعاتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
  9. به منظور بررسی میزان مخاطب، ساعات فعالیت و تعداد اخبار منتشر شده در روز، پایگاه‌های خبری می توانند کد اعلام وصول الکترونیک ارائه شده از سوی سامانه جامع رسانه‌ها را که در پنل کاربری صاحب امتیاز قراردارد ، در رسانه خود قرار دهند.

 

فرآیند تکمیل فرم خودارزیابی پایگاه های خبری از تاریخ یکم مهرماه سال جاری آغاز و تا پایان روز یکشنبه مورخ ۱۰ مهرماه سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت . در طول این مدت می توان این بخش را تکمیل و اطلاعات ثبت شده را ویرایش کرد.

در پایان مهلت مقرر، اطلاعات ثبت شده ملاک ارزیابی و رتبه بندی پایگاه خبری قرار خواهد گرفت.

مدیران مسئول می توانند با ورود به حساب کاربری خود در سامانه جامع رسانه‌های کشور به نشانی: e-rasaneh.ir روند خوداظهاری را بر اساس شیوه‌نامه اعلامی تکمیل و مدارک و مستندات لازم را بارگذاری کنند.

مدیران مسئول باید به ۱۲ سوال زیر پاسخ دهند:

 

۱. رعایت اصول خبرنویسی (۸ امتیاز)

منظور از اصول خبرنویسی در این بخش، انتخاب تیتر و لید مناسب، کیفیت تنظیم خبر، میزان توجه به عناصر و ارزش‌های خبری و بهره‌گیری از سبک‌های نوین خبرنویسی است. (هر محور ۲ امتیاز)

الف)  تیتر و لید مناسب

ب) کیفیت تنظیم خبر

ج) توجه به عناصر و ارزش‌های خبری

د)  بهره‌گیری از سبک‌های نوین خبرنویسی

 

۲.  جریان‌سازی خبری (۸ امتیاز)

منظور از جریان‌سازی خبری:

الف) تولید محتوا در موضوعات مبتلابه روز (پرونده ویژه مناسبتی)

ب) تبیین واقعیت‌ها

ج) مقابله با روایت‌سازی‌ها

د) حمایت رسانه‌ای از کمپین‌های اجتماعیِ امیدآفرین و متناسب با منافع ملی و حل مشکلات مهم و اساسی مردم است.

(به ازای هر جریان‌سازی و پیگیری آن از سوی دیگر رسانه‌ها ۲ امتیاز و تا سقف ۸ امتیاز تعلق می‌گیرد).

لینک‌های مربوط به چهار محتوای جریان‌ساز و پیگیری جریان‌های ایجاد شده از سوی رسانه‌های دیگر، در دامنه زمانی مذکور در بند (۳) شیوه‌نامه باید ارسال شود.

 

۳. اهتمام به رسالت‌های رسانه‌ایِ مصرَح در ماده (۲) قانون مطبوعات (۱۰ امتیاز)

رسالت های رسانه ای ماده ۲ قانون مطبوعات عبارتند از :

الف) روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم در یک یا چند زمینه مورد اشاره در ماده (۱)

ب) پیشبرد اهدافی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان شده است.

ج) تلاش برای نفی مرزبندی‌های کاذب و تفرقه‌انگیز و قرار ندادن اقشار مختلف جامعه در مقابل یکدیگر، مانند دسته بندی مردم بر اساس نژاد،‌زبان، رسوم، سنن محلی و…

د) مبارزه با مظاهر فرهنگ استعماری (‌اسراف، تبذیر، لغو، تجمل‌پرستی، اشاعه فحشاء و…) و ترویج و تبلیغ فرهنگ اصیل اسلامی و گسترش‌فضائل اخلاقی.

ه) حفظ وتحکیم سیاست نه شرقی و نه غربی.

لینک مطالب منتشر شده در راستای تأمین این اهداف باید درج شود.

 

۴. واکنش سریع نسبت به شایعات و محتواهای خلاف واقع (فیک) (۹ امتیاز)

به ازای انتشار هر نوع محتوای خبری در واکنش به شایعات، و مواجهه با محتواهای فیک منتشر شده در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در دامنه زمانی بند ۳ شیوه نامه، یک امتیاز تعلق خواهد گرفت. مبنای امتیازدهی در این بخش، گذشت کمتر از ۱۲ ساعت از زمان انتشار شایعه یا خبر جعلی اولیه است.

 

۵. رویکردهای تعاملی (۱۴ امتیاز)

در ازای انتشار نظرات مخاطبان ۴ امتیاز، انتشار مستمر عکس و فیلم شهروندی ۴ امتیاز و حضور موثر در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان ها ۶ امتیاز.

شرایط مورد نظر:

الف) داشتن درگاه و جایگاه مشخص و فعال برای ثبت نظرات مخاطبان

ب) انتشار مستمر متن، عکس و فیلم شهروندی.

ج) حضور موثر در هر شبکه اجتماعی یا پیام‌رسان (حداقل ۱۰ هزار مخاطب برای هر شبکه اجتماعی)

انتشار کامنت و مطالب شهروندی

 

۶. محتوای چندرسانه‌ای (۶ امتیاز)

به هر یک از قالب‌های چندرسانه‌ای (اینفوگرافی، موشن‌گرافی، پادکست و فیلم کوتاه تولیدی ( از یک تا ۳ دقیقه) با رویکرد خبری امتیاز داده می‌شود.

سقف امتیازات: اینفوگرافی (۱) امتیاز، پادکست (۲) امتیاز، ویدئو و موشن‌گرافی (۳) امتیاز  – هر مورد (۰.۵) امتیاز

۷.  تعداد مطالب منتشر شده در ۲۴ ساعت به تفکیک هر ۸ ساعت (۶ امتیاز)

 

در این بخش، تعداد کل محتوای منتشر شده در طول ۲۴ ساعت، در دامنه زمانی ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱، ملاک ارزیابی قرار می‌گیرد. هر ۸ ساعت دو امتیاز، بدون احتساب محتوای اتونشر

۸ ساعته (۲ امتیاز)

۱۶ ساعته (۴ امتیاز)

۲۴ ساعته (۶ امتیاز)

 

۸. ذکر منبع در مطالب (۶ امتیاز)

ذکر منبع اصلی تولید محتوا در یکی از دو پاراگراف اول مطالب، شرط کسب امتیاز در این بخش است. منظور از مطالب شامل همه قالب‌های رسانه‌ای (شامل متن، عکس و یا چندرسانه‌ای) است. (هر مطلب نیم امتیاز تا سقف ۶ امتیاز) چنانچه منبع، به صورت هایپرلینک مشخص شود، به ازای هر مورد یک امتیاز تعلق می‌گیرد.

لینک ۱۲ مطلب منتشر شده در دامنه زمانی بند ۳ شیوه نامه،  هر ماه یک لینک باید ارسال شود.

 

۹.میانگین تعداد مطالب تولیدی منتشر شده در روز (۱۵ امتیاز)

تعداد مطالب تولیدی، ملاک ارزیابی در این بخش است. به هر مطلب تولیدیِ منتشر شده (متنی، تصویری یا چندرسانه‌ای)، یک امتیاز و تا سقف ۱۵ امتیاز تعلق می‌گیرد.

لینک ۱۵ مطلب تولیدی منتشر شده در دامنه زمانی (مهرماه ۱۴۰۰ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱) هر ماه حداکثر سه لینک باید ارسال شود.

 

۱۰. ذکر نام پدیدآورندگان محتوا (۶ امتیاز)

میزان توجه پایگاه خبری به ذکر نام پدیدآورنده یا پدیدآورندگان در همه قالب‌ها به غیر از خبر براساس شاخص‌های زیر ارزیابی می‌شود:

الف) ذکر نام پدیدآورندگان محتوا در قالب‌های متنی، تصویری و چندرسانه‌ای (به‌غیر از خبر) در پیشانی مطلب

ب)‌ مشخص بودن نام پدیدآورنده در ابتدای مطلب

 

ج) ایجاد تگ به نام پدیدآورندگان در انتهای مطلب

 

۱۱. بیمه کارکنان رسانه (۶ امتیاز)

به ازای هر نفر بیمه شده، یک امتیاز و تا سقف ۶ امتیاز تعلق می‌گیرد.

مستندات مربوط به فهرست بیمه خبرنگاران در خرداد ۱۴۰۱، باید

بارگذاری شود.

 

۱۲.  بکارگیری عکس و یا چندرسانه‌ای در متن محتوای خبری (۶ امتیاز)

چنانچه اخبار و مطالب منتشره حاوی گزارش تصویری و عکس مرتبط، چندرسانه‌ای، اینفوگرافیک و فیلم مرتبط و تولیدی باشد به ازای هر مطلب ۲ امتیاز تا سقف ۶ امتیاز محاسبه خواهد شد.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا