اخبار پوششی و تولیدی قماخبار عمومیاخبار قم

تبلور علی مرتضی در قامت زینب کبری

زهره مهرنوروری

آستان بهارستان؛ همان‌گونه که نام حضرت ابراهیم بدون صبر و بردباری زنی به نام هاجر معنا ندارد همان‌طور که وجود حضرت موسی(ع) بدون زنی به اسم آسیه ممکن نیست یا مانند وجود حضرت عیسی (ع) که وابسته مریم مقدس است و همان‌طور که رسالت رسول اکرم بی‌نام خدیجه و فاطمه زهرا(س) ممکن نیست، اینجا هم نمی شود از نهضت امام حسین(ع) گفت سخنی از خواهرش زینب به میان نیاورد.

نمی‌شود از ظهر عاشورا گفت و از صبر و استقامت زینب در آن روز حزن و اندوه اهل بیت رسول خدا چیزی نگفت، نام زینب گره خورده است به حادثه بزرگ تاریخ اسلام  کربلای امام حسین (ع).

حوادث گوناگون زندگی زینب کبری(س) از وی شخصیتی ساخت که درکوران  واقعه عاشورا وبعد از آن نظیرش را جهان کمتر بخود دیده است وبی شک اگر نبود این بانوی بزرگ، نهضت اباعبدالله نا تمام می ماند. وقتی به زینب می رسیم می مانیم از کدام جنبه به او بپردازیم از صبرش بگوییم که می توان جبل الصبرش خواند از ایمانش بگوییم که جز مادرش نمونه ای برایش نیست.

درباره فضائل  شخصیتی این بانوی اسلام با دو تن از کارشناسان مصاحبه ای انجام شده است که می خوانید:

«فاطمه امیر مولایی» کارشناس ارشد علوم قرانی درباره شخصیت زینب کبری (س)می گوید: اولین و مهمترین خصلت زینب کبری(س) محبت و عشق فراوانی است  که به ذات احدیت دارد تا بتواند همه چیز را در محضر خدایش ذوب کندعمه سادات در مصیبت کربلا همه مصائب را تحمل می کند پسران وبراداران خود را یکباره از دست می دهد ولی از شدت ایمانش  چیزی جز زیبایی نمی بیند.

وی با بیان اینکه دخترامیر مومنان لبریز از عشق وایمان به خدا بود می افزاید: وقتی در کوفه ابن زیاد از او سوال می‌کند: «کار خدا را با برادرت چگونه دیدی؟» در جواب می‌فرماید: «چیزی جز زیبایی ندیدم.» زیرا که این حرکت در راستای حق و حقیقت و جاودانگی بود.

امیرمولایی نمونه دیگر ایمان خواهر امام حسین (ع) هنگام عبور از قتلگاه شهدا عنوان می کند وتصریح می کند: آن گاه که حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) بدن پاره پاره برادر را در گودال قتلگاه مشاهده می‌کند با تضرع در پیشگاه خدا می‌گوید: «اللهم تقبل منا هذا القربان.» این اوج معرفت و ایمان است و عظمت روح را می‌رساند که چون در راه خداست، تحمل آن آسان است.

حضرت زینب ونوافل

وی با بیان اینکه زینب کبری(س) مانند مادرش فاطمه زهرا (س) اهل عبادت ونوافل بود افزود:حضرت امام حسین علیه السلام در هنگام وداع به زینب کبری فرمود: «خواهرم در نماز شبت مرا به یاد داشته باش.» و نیز از امام سجاد علیه السلام نقل شده است: «عمه‌ام زینب در مسیر اسارت از کوفه به شام هم فرایض و هم نوافل خود را به جای می‌آورد و غفلت نداشت. فقط در یکی از منازل به خاطر شدت ضعف و گرسنگی، نشسته نماز خواند که بعد معلوم شد، سه روز است غذا میل نکرده، زیرا به هر اسیر شبانه روز یک گرده نان می‌دادند و عمه‌ام سهمیه خود را بیشتر اوقات به بچه‌ها می‌داد».

این استاد دانشگاه  با بیان اینکه  حضرت زینب کبری (س) بانوی علم و فضل است اظهار می دارد: این بانوی گرانقدر علم خود را از جد بزرگوارش پدر ارجمند و مادر گرامی و برادران عزیزش دارد، کسانی که متصل به وحی‎ هستند.

دانش وکمال زینبی

امیر مولایی با اشاره به اینکه آورده اند حضرت زینب (س) درس تفسیر برای بانوان داشت بیان می دارد: از سخنان حضرت زینب (س) در طول مسافرت کربلا، کوفه و شام و خطبه‌ها و سخنرانی‎هایی که در فرصت‌های مختلف در برابر ستمکاران و طاغوتیان آن زمان و مردم دیگر ایراد فرمود، به خوبی معلوم می‌شود که مراتب علم و دانش و کمال آن بانوی بزرگوار از راه تحصیل و تعلیم اکتسابی نبوده و بهره‌ای الهی و جنبه خارق‎العاده داشته است.

عقیله بنی هاشم

وی می افزاید: روایت شده است که ابن عباس از وی با این عبارت نقل می‌کند و می‎گوید: «بانوی خردمند ما زینب (س) و همین بس که در بنی‎هاشم به «عقیله» یعنی بانوی خردمند معروف بود و آن هنگام که حضرت زینب (س) در اسارت وارد کوفه شد، او بانوانی را که برای تماشا آمده‎اند، می‌شناسد. در و دیوار آن او را به یاد ایامی انداخت که بانوان همین شهر، صف اندر صف منتظر ش می‌نشستند تا در درس تفسیرش شرکت کنند» .

احساس تکلیف

«طاهره محمودی توانا» کارشناس فقه وحقوق،  فداکاری وایثار را از ویژگی های این زن تاریخ ساز می داند ومی افزاید:عقیله بنی‎هاشم زینب کبری(س) وقتی احساس کرد مسئولیت بزرگ جهاد در راه خدا و پیکار و مبارزه با بی دینان به دوشش آمده است و در این راه باید از مال و منال و شوهر و زندگی و فرزند بگذرد، حتی اگر لازم شود از دادن جان نیز دریغ نکند، با کمال شهامت و فداکاری از خانه و کاشانه و شوهر و زندگی دست می‌کشد.

فداکاری حضرت زینب

این استاد دانشگاه درباره اوج فداکاری وزینب کبری(س)می گوید: بانوی فداکار کربلا فرزندان خود را برای قربانی به قربانگاه نینوا می‌آورد و در همه جا یاری مهربان و دلسوز برای رهبر عالیقدر این قیام و نهضت مقدس یعنی اباعبدالله الحسین (ع) بود و چون عصر عاشورا شد و آن حجت الهی به شهادت رسید، سهم عمده و بار تازه‌ای به دوش این بانوی فداکار نهاده شد که چون کوهی پولادین در برابر دشمنان منحرف ایستاد.

شهامت زینب کبری

وی از دیگر ویژگی های شخصیتی زینب کبری(س) را شهامت عنوان می کند واظهار می دارد : همه جا وقتی از این بانوی گرامی  صحبت به میان می آید صبر او زبانزد است؛ ولی شهامت این بانو در کاخ یزیدیان نمود دیگری از شخصیت والای زینب کبری(س)  را به نمایش می گذارد که کمتر به آن اشاره شده است.

محمودی توانا با بیان بینش وبصیرت زینب کبری (س) یاد اور می شود وتصریح می کند: اگر در حادشه کربلا بسیاری از نوادگان وفرزندان انصار واصحاب رسول خدا (ص) مقابل ابا عبدالله ایستادنند بعه علت نداشتن بصیرت وآگاهی بود در حالی که  زینب کبری(س) وقتی به سفر با برادر دعوت می شود بی درنگ می پذیرد وهمراه برادر می شود هرچند که داستان همراهی با برادرش به  بسیار قبل تر از حادثه عاشورا باز می گردد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه زنان ومردان امروز باید از این شخصیت بزرگ  این بانو درس بگیرند تصریح می کند: متاسفانه امروز بسیاری از  فروپاشی خانواده ها از بی صبری زنان ومردان سرچشمه می گیرد چرا که زنان ومردان با کمترین تنش در زندگی تصمیم به جدایی می‌گیرند وحال انکه چنین الگوی والایی در زندگی داریم که می تواند بهترین سرمشق باشد.

وی تصریح کرد: بعد از واقعه عاشورا ما چهره دیگری از این بانو می‌بینم او داغ دیده ، غم دیده اما در مجلس یزید چنان قاطع پاسخ می دهد که یزد حیرت می کند که این زن کیست، در واقع حضرت زینب در مجلس یزید یک علی دیگر است او تبلورعلی مرتضی است به همین علت با بیانش دشمن را سرکوب می‌کند واین بانو راه مبارزه با ستمگران به گونه ای دیگر ادامه می دهد و پیام را می رساند بطوری که قیام و نهضت امام حسین علیه السلام تاکنون جاری است.

آری فضایل پیام آور بزرگ کربلا به این  اندک خلاصه نمی شود؛ ولی می‎دانیم که از این «اسوه» مردانمان، می توانند درس  حق‎مداری و زنانمان، درس حیا و عفت و پاسداری و پرستاری از حریم زندگی را بیاموزند.پایان پیام/۱۱۰

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا