اخبار پوششی و تولیدی قماخبار عمومیاخبار قماخبار مهم

حب الحسین یجمعنا/قرارگاه اربعین قم میزبان بیش از ۱۳۱ هزار زائر از ۱۲ کشور

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ قرارگاه مردمی اربعین قم در سال جاری میزبان بیش از ۱۳۱هزار زائر ایرانی و غیرایرانی از ۱۲ کشور بود.

روابط عمومی قرارگاه مردمی اربعین در گفت وگو با خبرنگار آستان بهارستان اظهارداشت: قرارگاه اربعین قم امسال نیز مانند سال های گذشته میزبان زائران داخلی و خارجی برای اسکان و پذیرایی افرادی بود که در  پیاده روی اربعین شرکت کردند.

خانم نجفعلی افزود: قرارگاه اربعین قم از ۱۱ شهریور تا پنجم مهر سال جاری میزبان ۱۳۱ هزار و ۳۲۱ زائر شامل ۷۹هزار و ۲۳۰ آقا و ۵۲ هزارو ۹۱ خانم بود که ازاین میان ۸۶هزارو ۵۶ زائر ایرانی و ۴۵هزار و ۲۶۵ زائر غیرایرانی بوده اند.

قرارگاه اربعین

حب الحسین یجمعنا

وی با بیان اینکه قرارگاه اربعین میزبان زائران ۱۲ کشور بود، افزود: ۸۵۸۹۰ زائر ایرانی، ۳۱۶۸۸ زائر پاکستانی، ۱۲۹۳۷ زائر افغانستان، ۳۴۲ زائر ترکیه، ۲۲۳ زائر آذربایجانی، ۴۵ زائر آمریکای جنوبی، ۱۰ زائر عراقی، ۱۲ زائر هندی و سه نفر از گرجستان، دو نفر از ارمنستان، دو نفر از استرالیا و یک نفر از ویتنام بودند.

توزیع ۳۷۵ هزار پرس غذا در قرارگاه اربعین قم

وی بیان کرد: در کنار میوه و چای که روزانه در قرارگاه اربعین توزیع می شد، ۳۷۵ هزار پرس وعده صبحانه، ناهار و شام، سه تن هندوانه خنک، ۲۷۰ هزار بطری آب معدنی، ۵۳۰ هزار نان توزیع و پنج هزار قالب یخ، هشت و نیم تن شکر برای شربت و بیش از یک میلیون لیوان یک بار مصرف استفاده شد.

نجفعلی گفت: اسکان برای همه زائران، آریشگاه مردانه، حمام و سرویس بهداشتی، رختشویخانه، کارگاه دوخت و دوز، کفاشی، ماساژ، اجرای ۳۰ عنوان برنامه فرهنگی از جمله خدمات قرارگاه اربعین بود.

قرارگاه اربعین قم

بیش از ۲۰ میلیون هدیه به کودکان اربعینی

وی ادامه داد: موکب «گل نرگس» ویژه کودکان در کنار قرارگاه اربعین دایر شده بود که کودکان در آن به نقاشی، شعر و سرود می پرداختند و با مباحث مهدویت آشنا می شدند و بیش از ۲۰ میلیون هدیه شامل گلسر و گیره لوازم التحریر به کودکان اهدا شد.

وی اظهارکرد: بیشتر هزینه های قرارگاه اربعین از نذورات نقدی و غیرنقدی مردم تامین می شد و البته برخی از دستگاه ها هم کمک کردند و سردار شاهچراغی استاندارقم بیش از چهار بار به صورت سرزده به قرارگاه آمدند و پیگیر رفع مشکلات بودند.

نجفعلی گفت: بیش از ۱۳ هزار بیمار در این قرارگاه پذیرش شدند و خدمات مشاوره ای به زبان اردو و اهدای کتاب و پذیرایی طبق ذائقه زائران از جمله اقدامات مهم بود.

برپایی آشپزخانه مخصوص پخت غذاهای پاکستانی

وی گفت: با توجه به اینکه پاکستانی ها به غذاهای تند علاقه داشتند و هر ساله یک کیسه فلفل همراه خود می آوردند و روی غذاها می ریختند آشپزخانه ویژه پاکستانی ها با همکاری تیپ زینبون راه اندازی شد و غذاهای خاص آنان با ادویه جات مخصوص پاکستانی مانند پکورا پخت و چای شیر هم توزیع می شد که برخی ایرانی ها هم رغبت زیادی به مصرف غذاهای پاکستانی داشتند.

نجفعلی ادامه داد: تیپ فاطمیون هم از افغانستان همه ساله حضور دارند و در چایخانه حضرت زهرا سلام الله به نیابت از شهدای شان به زائران خدمت رسانی می کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ مبلغ در ۲۵ روز در این قرارگاه خدمت کردند، گفت: مشاوره های مختلف انجام می شود و به شبهات دو نفر از اهل تسنن پاکستان پاسخ داده شده و آنان شیعه شدند.

قرارگاه اربعین

وی اظهارداشت: امسال به دلیل اینکه عراق مجوز ورود پاکستانی ها به این کشور را نداد، زائران پاکستانی کمتری به قرارگاه اربعین آمدند و سال ۹۸ بیشتر زائران خارجی بودند و فقط ۹۰ هزار زائر پاکستانی داشتیم.

امام حسین متعلق به اهل تسنن و تشیع است

روابط عمومی قرارگاه مردمی اربعین گفت: پاکستانی های اهل تسنن زیادی برای شرکت در راهپیمایی اربعین به قم می آیند و می گویند چه کسی گفته امام حسین سلام الله علیها فقط برای شیعیان است؟ امام حسین شور و اشتیاقی در ما ایجاد می کند و متعلق به ما هم هست و پسر خلیفه چهارم ما امام علی علیه السلام است لذا ما در پیاده روی شرکت می کنیم.

خاطرات زائران کربلا ثبت می شود

وی درخصوص حال وهوای قرارگاه اربعین هم گفت: خاطرات زیبایی در این روزها رقم خود که مقرر شده تا خاطرات زائران پیاده روی اربعین در سایت قرارگاه اربعین ثبت شود.

وی افزود: به عنوان مثال یک گروه از پاکستانی ها ۱۱ روز در راه بودند تا به قم رسیدند حتی سه روز بود که به دلایلی نتوانسته بودند خوراک مناسبی تهیه کنند از ظاهرشان پیدا بود که سختی های زیادی در طول راه متحمل شده بودند.

نجفعلی افزود: پاکستان سیل آمده بود و مرز عراق در روزهای نخست بسته بود لذا وقتی از پاکستان به قم رسیدند اربعین تمام شده بود و آنان به شدت گریه می کردند که نتوانستند اربعین در کربلا باشند به حدی که ما آنان را دلداری می دادیم که ثواب زیارت امام حسین سلام الله علیها را به شما می دهند.

وی ادامه داد: خادمان قرارگاه آنان را تکریم کردند و ماساژ دادند تا خستگی راه برایشان کم شود و تا دمپایی را جلوی پایشان جفت می کردند؛ آنان می گفتند امنیت و تکریمی که در شبستان قرارگاه جمکران داشتیم در کشور خودمان نداشتیم و موقع رفتن خادمان را در آغوش می گرفتند و از رفتنشان ناراحت بودند.

وی گفت: هشت نفر از اهل تسنن پاکستان آمدند که تنها یک نفر آنان شیعه بود و گفت سال ۹۸ فرزندم به من گفت یک نفر در گوشم گفت من امام حسین علیه السلام هستم و نجوایی داشت لذا دو سال است که فرزندم هم مانند من شیعه شده و پیاده روی اربعین به همراه خانواده شوهرم که اهل تسنن هستند شرکت می کنیم.

روابط عمومی قرارگاه مردمی اربعین بیان کرد: زائران خارجی عکس حاج قاسم سلیمانی و بخصوص مقام معظم رهبری را می بوسیدند و روی سینه می گذاشتند.

هدایایی مخصوص زائران خارجی

وی گفت: به کودکان کتاب های داستان به زبان اردو و به کسانی که علاقه داشتند چفیه، چادر، روسری، سربند، ساق دست و جوراب هدیه داده می شد و خیرین لباس های زیادی را به قرارگاه اربعین آوردند که به زائران هدیه دهیم؛ به عنوان مثال یک خیر دو هزار بسته آجیل آورد که بین زائران غیرایرانی تقسیم شود.

وی در مورد رضایتمندی مسافران اربعین هم گفت: زائران زیادی از خدمات قرارگاه اربعین رضایت داشتند اما برخی با قیاس کردن خدمات موکب های عراق توقع بیشتری داشند در صورتی که قابل قیاس نیست زیرا همه مردم عراق پای کار اربعین آمدند و سنگ تمام می گذارند و مردم هم همراهی کردند حتی برخی از خانواده شهدا منازل خود را در اختیار زائران قرار دادند اما حجم خدمات زیاد و نیازمند همراهی بیشتر است.

به گزارش آستان بهارستان؛ قرارگاه اربعین در منطقه جمکران قم نقش محوری داشت و پشتیبان موکب های دیگر استان قم از نظر پذیرایی بود و بالاخره همه دست به دست هم دادند تا میزبان خوبی برای زائران اربعین ۱۴۰۱ باشند.پایان پیام/۱۱۰

فاطمه سادات محمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا