اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

امام حسین حبیب ۷۵ساله تا وهب مسیحی ۲۵ساله را جذب کرد/تعامل را از عاشورا بیاموزیم

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ یک کارشناس مسائل دینی گفت: امام حسین علیه السلام از حبیب ۷۵ساله تا وهب مسیحی ۲۵ساله را در روز عاشورا جذب کرده بود ما نیز باید این نحوه تعامل را از دل عاشورا استخراج کنیم.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ نزدیک به دو ماه از فوت مهسا امینی می گذرد دختری که به گشت ارشاد می رود و در آنجا فوت می کند و این قضیه بهانه ای شد برای اعتراضات خیابانی؛ هرچند نقش رسانه های معاند در فریب افکار عمومی و سیاه نمایی انکارنشدنی است اما باید برای این مساله چاره اندیشی شود.

دراین روزها شاهد دور شدن برخی نوجوانان و جوانان مان از جمهوری اسلامی و مبانی اسلامی هستیم به نظر می رسد که آنان احساس پوچی و بی هویتی می کنند و از افکاری پر شده اند و کمبودهایی احساس می کنند که آنان را روانه خیابان ها کرده و طولانی شدن اعتراض های آنان کار را به جایی رسانده که از آن به عنوان فتنه یاد می کنند.

به سراغ سیده زهرا حسینی مدیرکل تربیتی جامعه الزهرا(س) و استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه رفتیم. از وی که پس از تحصیلات حوزوی در حوزه مباحث تربیتی کودک و نوجوان فعالیت داشته دلیل این نوع رفتار نوجوانان و جوانان و راهکار جذب حداکثری به شیوه تربیت اهل بیت(ع) را جویا شدیم؛ حسینی در گفت وگو با خبرنگار آستان بهارستان اظهارداشت: راه برون رفت از فتنه در سیره چهارده معصوم و اولیاءالله است و این ضعف ما است که تاریخ صدر اسلام را به صورت تحلیلی کار نکردیم.

از ایفای نقش و مسئولیت دهی به جوان و نوجوانان غافل شدیم

وی تاکید کرد: باید دید برش زمانی تاریخ ما با کدام برش تاریخی زمان ائمه تطابق داشته و آنان چگونه عمل کرده اند؛ به عنوان مثال درهمین اعتراضات اخیر باید دید از کدام بخش تاریخ می‌توان بهره برد، موضوعی که شاید به نوعی در نتیجه کم کاری نهادهای متولی مانند آموزش وپرورش و مراکز فرهنگی و دینی رخ داد و آن بی توجهی به ایفای نقش و مسئولیت دهی به جوان و نوجوانان است.

امام حسین از حبیب ۷۵ ساله تا وهب مسیحی ۲۵ ساله را جذب کرده بود

وی با بیان اینکه در عاشورا اجتماعی از نوجوانان تا سالخوردگان ایفای نقش کردند، اظهارداشت: با مرور تاریخی روز عاشورا می بینیم از حبیب بن مظاهر ۷۵ ساله تا وهب جوان مسیحی ۲۵ ساله ایفای نقش می کنند و در جمع عاشوراییان حتی زهیر که از هواداران عثمان بود از فرماندهان سپاه امام حسین(ع) در روز عاشورا می شود.

این استاد حوزه علمیه افزود: در انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی هم این نقش دهی وجود داشت؛ زمان انقلاب از شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید باهنر گرفته تا دانش آموزی که پخش اعلامیه و شعارنویسی را انجام می داد یک نقش ومسئولیتی ایفا می‌کردند.

سیده زهرا حسینی کارشناس مذهبی

تکرار چهره ها نقش پذیری را از جوانان گرفته است

وی ادامه داد: بانوان ما هم تنها نقش تربیت فرزند را به عهده نداشتند بلکه در دوران انقلاب و جنگ مسئولیت پشت جبهه بر عهده آنان بود اما در دوران معاصر از این نقش ها غافل شدیم و حتی در برخی مسئولیت های کلان کشوری سال هاست که شاهد چهره های تکرای در برخی مسئولیت ها هستیم.

وی تصریح کرد: دشمنان با استفاده از خلأ موجود با بازی های یارانه ای به فرزندان ما نقش دادند و ذهن آن ها را در راستای منافع خود تسخیر کردند و کودکان آنجا ایفای نقش کردند؛ سپس آنان را که آگاهی لازم را هم نداشتند شوراندند و به کف میدان آوردند.

این کارشناس تربیتی گفت: ما حوزویان به عنوان متولی و مسئول تقویت دینداری جامعه، در بحث تربیت عقلانی و اعتقادی فرزندان کشورمان خوب ظاهر نشدیم و باید همفکری بیشتری صورت می گرفت و حتی ایده های خود را به مسئولان امنیتی جهت برون رفت از وضعیت کنونی ارائه می دادیم.

وی اظهارداشت:‌ درحال حاضر مردم با ایمان ما، مانند زمان جنگ احساس خطر می کنند و می خواهند از اسلام و حجاب دفاع کنند اما هرکس یا متاسف می شود یا به صورت انفرادی یا به صورت محدود وارد عمل شده است.

وی با تاکید براینکه اگر به صورت تشکیلاتی و سازمانی عمل شود نتایج مطلوبی به دست خواهد آمد، گفت: الگوی امام حسین(ع) و امام راحل که برگرفته از سیدالشهدا بود الگوی تشکیلاتی در مکتب ناب تشیع است که هیچ جای جهان وجود ندارد و ما باید این الگو را به کار بریم و به جهان اسلام ارائه دهیم.

نیازمند اتاق فکرهای تخصصی هستیم

حسینی ادامه داد: باید هسته های مرکزی اقدام تشکیلاتی در حوزه های علمیه بین طلاب، اساتید و فرهیختگان شکل گیرد و پس از تبادل نظر رابطه بین دانشجو و دانشگاهیان برقرار شود.

وی گفت: مقام معظم رهبری (دام ظله) از دانشجویان خواستند جهت تقویت پایه های اعتقادی خود با روحانیت ارتباط داشته باشند؛ هم اکنون وظیفه ماست که اسلام ناب را ترویج کنیم وطبیب دوار باشیم.

وی افزود: برای جلوگیری از هر لغزشی نیاز به پشتیبانی تشکیلاتی و اتاق فکر تخصصی است زیرا رسانه های معاند کوچکترین خطای ما را تحریف کرده و از آن غول تبلیغاتی می سازند.

مدیرکل تربیتی جامعه الزهرا(س) گفت: سواد کار سازمانی و تشکیلاتی باید ارتقا یابد و به هرکس نقش و مسئولیت داده شود زیرا بسیاری دغدغه دارند اما به کار تشکیلاتی اشراف ندارد و نمی دانند باید چگونه عمل کنند.

سفینه النجاه

مسئولیت دهی مانع از گسست نسلی می شود

وی با تاکید براینکه مسئولیت دهی و نقش پذیری از گسست نسلی جلوگیری می کند، گفت: باید با کار تشکیلاتی و سازمانی مسئولیت و نقش هر قشر از جامعه اعم از دانش آموز و دانشجو تعریف شود.

وی اظهارکرد: همانگونه که امام راحل بر مسجد محوری که از زمان پیامبر(ص) بود تاکید داشتند حوزه های علمیه به عنوان متولی باید این اقدام را در سطح اساتید و نخبگان در مراکز و موسسات علمی، عملی کند و سپس گروهی آموزش دیده وارد میدان شده و دغدغه مندان مسجدی را شناسایی کرده و به آنان نقش دهند و آگاه سازی و پاسخ به شبهات، محله به محله انجام شود.

حسینی بیان کرد: اهل بیت(س) و امام حسین(ع) در همه دوره های تاریخ طرفداران خود را داشتند و گسست بین نسلی نداشتند و همواره افرادی با تفکرات مختلف بر «سفینه النجاه» امام حسین(ع) سوار شدند و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) همواره در گذر تاریخ پیروان و تابعان خود را داشته اند؛ به عنوان مثال یک مصداق جذب امیرالمومنین(ع) این است که کتاب پنج جلدی «امام علی صدای عدالت انسانی» را یک مسیحی نوشته است.

برطرف شدن گسست نسلی سبب جذب حداکثری می شود

وی گفت: متاسفانه گسست نسلی در ایران پیش آمده و مشاهده می‌شود پیام نوجوان دهه هشتادی خوب دریافت نمی شود؛ با الگو قرار دادن امام حسین (ع) و شهید سلیمانی که برگرفته از مکتب سیدالشهدا بود جذب حداکثری بوجود می آید؛ به عنوان مثال سردار سلیمانی دوران انقلاب، جنگ و پس از جنگ حضور داشت و در زندگی خود گسست نداشت و از افراد سالخورده گرفته تا یک فرزند خردسال شهید ارتباط برقرار می کرد، می بینیم که مردم هم از گروه های مختلف در مراسم با شکوه تشییع وی حضور یافتند.

تعامل با یکدیگر را باید از دل عاشورا استخراج کنیم

وی تاکید کرد: نحوه تعامل را باید از دل مکتب عاشورا استخراج کنیم تا بتوانیم کلام، پیام و بیان دهه هشتادی ها را درک کنیم و گوش شنوا داشته باشیم.

این استاد حوزه علمیه افزود: مشغله های مختلف سبک زندگی مادی که درحال حاکم شدن است، سبب شده تا حتی ساعتی مکالمه در خانواده برقرار نشود و فاصله بین والدین و فرزند هر روز زیاد تر شود و بسیاری مواقع صحبت ها هم به مشاجره کلامی و فرار از خانه کشیده شده، لذا باید بازخوانی مجددی از مکتب اهل بیت(س) داشته باشیم و بتوانیم مجدد سیره و سبک زندگی اسلامی را در زندگی بکار گیریم زیرا همین نوجوانان و جوانان آینده سازان این کشور هستند.

نقش زنان تراز انقلاب و تمدن ساز باید تعریف شود

وی بیان کرد: سازندگی، حیات بخشی و زندگی بخشی فقط در وجود یک زن نهاده شده است لذا زن نباید بازیچه دست بیمارانی قرار گیرد که وی را به عنوان ابزار خواسته های خود می خواهند.

وی تصریح کرد: نقش مادران و بانوان با ایمان تراز انقلاب و تمدن ساز در میدان باید تعریف و تقویت شود تا گسست نسلی بین مادر و فرزند بوجود نیاید.

کرسی های آزاداندیشی تقویت شود

اگر ما شنوا باشیم مخالفان ما هم شنوا می شوند

حسینی با تاکید براینکه کرسی های آزاداندیشی و جامعه گفتمان علمی باید تقویت شود، افزود: کرسی آزاد اندیشی حتی اگر همه استانداردهای علمی را نداشته باشد هم باید برپا شود تا هم شروعی برای این مسیر باشد و هم زمینه فضاهای گفتمانی فراهم گردد؛ اگر ما شنوا باشیم مخالفان ما هم شنوا می شوند؛ ما هم اکنون متکلم وحده هستیم توقع داریم نسل کنونی و جوان ما فقط گوش دهند.

وی ادامه داد: فرزندان ما دوست دارند شنیده و دیده شوند و بتوانند ایفای نقش کنند برای ساخت تمدن به کودک تا افراد سالخورده باید مسئولیت داده شود و حتی با دادن یک شاخه گل به نیروی انتظامی یا خواندن سرود باید به فرزندان نقش داد تا احساس مفید بودن داشته باشند.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) در تاریخ جاری است، گفت: در اربعین افراد از کشورهای مختلف دارای مکاتب، تفکرات و مذاهب متفاوت، برای خود سفره ای را پهن می بینند که حتی با دادن یک لیوان آب ایفای نقش کنند این الگو باید در کشور به منظور جذب حداکثری پیاده شود.

این کارشناس امور تربیتی با تاکید براینکه باید از عاشورا درس بگیریم و هرکس جای خود ایفای نقش کند و اجازه ندهیم گسست نسلی ایجاد شود، گفت: در دوران انقلاب، جنگ تحمیلی، کرونا، حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله این الگو در ایران پیاده شد و همه ایفای نقش کردند و موفقیت به سرعت بدست آمد.پایان پیام/۱۱۰

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا