اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

علم سرخی که در همه جای جهان سبز است

فاطمه سادات محمدی

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ تاثیر فکر و شخصیت و قیام امام حسین علیه السلام بر غیرمسلمانان و جایگاه سیدالشهدا در بین سایر ادیان و مذاهب بسیار شگفت انگیز و علم سرخ حسینی در همه جای جهان سبز است.

برخی فکر می کنند امام حسین سلام الله علیها یک شخص مذهبی و درون مذهبی است اما باید گفت که به غیر از اهل تشیع در بین اهل تسنن و سایر ادیان هم مورد احترام و شخصیتی فراترشیعی و فرادینی است.

جالب است که به عنوان مثال در برخی مناطق هند عده ای بت پرست هستند اما آزادگی امام حسین را ارج می نهند و به فکر بلند حضرت احترام می گذارند و حسینیه های متعدد دارند و دهه اول محرم عزاداری می کند و یا در مراسم ها شرکت می کنند.

در برخی کشورهای اروپایی هم به خصوص در چند دهه اخیر که از طریق رسانه ها یا تبلیغ علمای دین از قیام امام حسین و عاشورا مطلع شدند یا راهپیمایی اربعین را دیده اند در آن شرکت کرده و روز عاشورا مراسم های سنگین برگزار می کنند.

این دلربایی حسینی در هیچ جا بیان نمی شود و همه گمان می کنند برپایی مراسم عزاداری در روز عاشورا در کشورهای دیگر تنها از سوی شیعیان است.

اما حسین بن علی کشتی نجاتی دارد که هر کس با هر دین و آداب و رسوم می تواند بر آن سوار شود.

از این رو برآن شدیم تا با یک فرد آفریقایی مسلمان شده به گفت وگو بپردازیم و از جایگاه امام حسین سلام الله علیها در قلب آفریقا بپرسیم.

با آقایی از کشور کنگو دقیقا در مرکز قاره آفریقا به گفت و گو نشستیم. کنگو بزرگ‌ترین کشور آفریقای جنوب صحرا و دوّمین کشور بزرگ در آفریقا و یازدهمین کشور بزرگ جهان با جمعیت بیش از ۹۰ میلیون، شانزدهمین کشور پرجمعیت جهان و چهارمین کشور پرجمعیت در آفریقا است.

مشروح این گفت وگوی ما که خواندن آن خالی از لطف نیست درادامه می آید:

  • مردم کنگو چه دینی دارند؟

حدود ۷۵ درصد مردم بی دین هستند اما نام مسیحیت را بر خود دارند یعنی اطلاعی از مسیحیت ندارند فقط عنوان آن را بر خود دارند طبق گزارش مرکز تحقیقات تعداد مسلمانان(اهل تسنن) ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

قبل از اینکه دینی به آفریقا بیاید عده زیادی از مردم در کار سحر و جادو بودند هم اکنون هم برخی هستند و هنوز هم برخی ها بتی را با سنگ یا چوبی درست می کنند و می پرستند.

  • مسیحیت و اسلام چطور به کنگو آمد؟

ابتدا در قرن ۱۹ کشتی های اروپایی برای تجارت به آفریقا آمدند و دین بسیاری مسیحی شد؛ سپس عرب ها در سال ۱۸۹۲ برای تجارت و به خصوص تجارت بردگی و کشف سنگ های قمیتی آمدند و مذهب تسنن را به کشور ما آوردند.

در سال ۱۸۸۷ کلیسا و مسجد در کنگو ساخته شد و ۱۹۷۲ دولت رسمی کنگو، مسلمانان را به رسمیت شناخت.

برخی از روی علاقه و برخی با بردگی و اجبار مسلمان شدند برای همین هم در کنگو اسلام را میراث تجارت برده ها می دانند.

  • چرا؟ اسلام که با برده داری مخالف است؟

بله اما ابتدا اسلام در کنگو با برده داری شروع شد چون آنان عمدتا برای تجارت برده آمده بودند.

حضور شیعیان در کنگو

  • شیعیان چه زمانی به کنگو آمدند؟

نخستین شیعیان ساکن دراین کشور مهاجرانی از کشور هند بودند که در نیمه دوم قرن ۲۰ برای تجارت به این سرزمین آمدند و درکنار آن تبلیغ تشیع را می کردند.

حدود ۶۰ سال پیش تعدادی از شیعیان از لبنان برای تجارت آمدند؛ فعالیت تبلیغی آن ها برای شیعه کردن مردم ۴۰ سال پیش در کنگو شروع شد.

ایرانی ها هم چند سالی است که به کنگو آمدند و مراکزی فعال شده که بزرگترین آن جامعه المصطفی است که نه تنها مسلمانان بلکه دانشجویان مذاهب دیگر هم درآن وجود دارند برخی درس های آنان مشترک و برخی درس ها مخصوص شیعیان است.

تعداد شعیان امروز دو تا سه درصد مسلمانان است.

  • شما چطور شیعه شدید؟

من از خانواده مسلمان به دنیا آمدم پدرم قبل از ازدواج مسلمان شد؛ مادرم هم ابتد اسلام را نمی پذیرفت اما بعد از چند سال زندگی مشترک مسلمان شد.

ما اهل تسنن بودیم؛ در شهر من اصلا از شیعه خبری نبود نمی دانستیم شیعه هم وجود دارد مبلغانی نبودند که برای ما توضیح دهند؛ از مسلمانی فقط نماز و قرآن و کمی احکام را می دانستیم.

ابتدا مسجد کوچکی دور از محل زندگی ما برای شیعیان بود که در نماز جمعه آن سه تا پنج شیعه شرکت می کردند.

بعد لبنانی ها مسجد بزرگی در مرکز شهر و نزدیک محله ما ساختند که عموی من می رفت و بعد به خانه ما می آمد و هر چه می شنید را برای مادرم تعریف می کرد.

عزاداری امام حسین در کنگو
عزاداری امام حسین در کنگو

رفتن در مسیر برای همیشه

برای مادرم جالب شد و کنجکاو بود که بیشتر درباره تشیع بشنود؛ مادرم یک بار رفت تا درباره تشیع بشنود اما پس آن دیگه هر روز می رفت و هر چه می گفتند را برای ما تعریف می کرد.

صحبت های جدیدی از امامت، ولایت امام علی علیه السلام و شهادت ائمه می شنید که تاکنون نشنیده بود این ها را برای ما تعریف می کرد همه خانواده به خصوص من مخالفت می کردیم بعد از مدتی خواهرهای من و چند تا از برادرهام رفتند.

هر شنبه و یکشنبه کلاس گذاشته بودند و اولین کسانی که شرکت کردند خواهرهای من بودند می رفتند آنجا قرآن می خواندند و کنار آن در مورد ائمه و تشیع هم برایشان می گفتند.

من هم رفتم ببینم چه می گویند؛ چیزهایی می گفتند که تاکنون نشنیده بودم برای من هم جالب شد اول فقط می رفتم بشنوم چه می گویند بعد کم کم به این نتیجه رسیدم که شیعه شوم.

ابتدا مادر و خواهرهایم و بعد من شیعه شدم اما چند تا از برادرهام اهل تسنن و در شهرهای دیگر کنگو ساکن هستند و ما با هم اختلاف نداریم.

پدرم هم به هیچ کس نگفته بود اما یک بار در مسجد دیدیم که شیعه شده است.

اهل تسنن با امکانات کم حتی زیر سایه یک درخت یک تخته می گذاشتند و تنها چیزی که یاد می دادند قرآن و احادیث بود؛ احادیث از عمر، عثمان، بخاری و صحابه سنی ها؛ از امام علی هم حدیث می آوردند اما به اسم امام بیان نمی کردند بلکه مانند یک صحابه معمولی احادیث رو می آوردند من آن زمان نمی دانستم که علی علیه السلام امام است. حتی نمی گفتند آن ها که این احادیث را گفتند چطور افرادی بودند.

حضور اهل تسنن و مسیحیت در عزاداری امام حسین

  • شما چطور جذب تشیع شدید؟

از این خوشم آمد که وقتی در مسجد شیعیان رفتم به سوالات من پاسخ می دادند؛ حرف هایی را شنیدم که تاکنون نشنیده بودم؛ خیلی تاثیرگذار بود مبلغی هم که بود بیان خوبی داشت و هرکس می آمد جذب و خود به خود شیعه می شد.

  • مسیحی ها و اهل تسنن در مراسم های شیعیان می آیند؟

بله؛ امام جماعت مسجد مراسم های مذهبی را برگزار می کرد؛ در مراسم های مسجد حتی مسیحی ها و اهل تسنن می آمدند و سخنرانی ها را می شنیدند؛ تنها کسانی که مخالفت می کردند علمای سنی بودند چون می دانستند که شیعه بر حق است.

شیعیان در هر مراسمی که برگزار می کنند عادت دارند از ادیان دیگر هم دعوت کنند و بیشتر مردم هم برای اینکه کنجکاو هستند دعوت را می پذیرند.

خون دادن شیعیان کنگو روز عاشورا
خون دادن شیعیان کنگو روز عاشورا

عاشورا مسبب شیعه شدن بسیاری از مردم جهان

بزرگترین رویداد جالب برای مردم و ادیان دیگر، مراسم عاشورا و جریان کربلا است خیلی ها با شنیدن وقایع عاشورا شیعه شدند.

ما در کنگو آزاد هستیم و کسی کاری به مذهب دیگری ندارد؛ زمانی که مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام در مسجد برگزار می شد همه می آمدند.

روز عاشورا یک پیاده روی در خیابان داشتیم که برخی سنی ها و مسیحی ها با تعجب نگاه می کردند و می گفتند هیچ وقت چنین مراسمی را ندیده بودیم؛ آنان دور ما جمع می شدند و سوال می کردند و در مورد عاشورا به آنان توضیح می دادیم آنان هم حتی اگر شیعه نمی شدند جذب امام حسین می شدند.

هم اکنون ۳۰ نفر از کنگو برای شیعه شناسی به ایران آمدیم که ۲۵ نفر در قم هستیم و مراسم های مذهبی و روضه خوانی برای سیدالشهدا را برگزار می کنیم.

متاسفانه دین اسلام همیشه برای سیاستمداران و دولت های غیراسلامی خطر بزرگی به حساب می آمده و این اواخر مسلمانان به خصوص شیعیان را تروریست می خوانند و طلابی که از ایران به کنگو برمی گردند را به چشم تروریست می بینند.

البته در هشت سال اخیر گروهی از داعشی ها و وهابی ها به کنگو آمدند و عملیات های خشنی داشتند برای همین اسلام را به عنوان دین تروریست ها می شناسند.

زمانی که می خواستم به ایران بیایم خانواده ام خیلی مخالفت کردند؛ در آخربه آنان گفتم من باید بروم اگر قرار شد تروریست هم می شوم؛ من تا با چشم های خودم نبینم مطلبی را باور نمی کنم برای همین هم به ایران آمدم.

  • ایران را چطور دیدید؟

کسی تروریست نیست اما اتفاقات اخیر ایران(بعد از فوت مهسا امینی) خیلی بد و ناراحت کننده است.

شش سال دوری از خانواده به خاطر اسلام

  • چند سال است که دور از خانواده هستید؟

شش سال است خانواده ام را فقط از طریق مجازی به صورت تصویری دیدیم؛ دانشگاه را هم رها کردم و به خاطر اسلام از همه چی گذشتم و تنها در قم زندگی می کنم.

ما علمایی مانند اساتید قم مسلط به آموزه های دین نداشتیم هر بار یک مبلغی از پایتخت می آمد که بیشتر آنان در لبنان درس خوانده بودند؛ دوستانم گفتند بهترین جایی که دین را آموزش می دهند ایران است برای همین آمدم.

  • از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چه صحنه ای در ذهن شما است؟

زمانی که دنبال آن بود که حق امام علی علیه السلام را از خلفا بگیرد در ذهنم است و صحنه ناراحت کننده زندگی ایشان برای من زمانی است که پشت در ایشان را به شهادت رساندند خیلی ناراحت کننده است.

  • تاکنون عنایت معجزه گونه ای از خداوند و اهل بیت سلام الله علیها در زندگی خودتان حس کردید؟

یک جاهایی که گرفتار می شوم درخواستی از خدا می کنم و به امامان متوسل می شوم مشکل من یک باره حل می شود حتی خودم هم متوجه نمی شوم به قول شما یک حالت معجزه دیدم.

شهادت امام حسین ما را شیعه کرد

  • یک نکته از امام حسین علیه السلام بگویید؟

همیشه این را نظر و باور دارم که امام حسین خودش را فدای اسلام کرد و امروز چیزی که ما از شیعه می بینیم به دلیل شهادت و ایثار ایشان است؛ اگر شهید نمی شدند تا حالا من نمی دانستم مذهب شیعه چیست.

در مورد عاشورا شنیده بودم لذا سه ماه بعد از اینکه به ایران آمدم رفتم کربلا گفتم عاشورایی که درباره آن شنیده ام را بروم از نزدیک ببینم.

هر کسی که قسمتی از زندگی امام حسین را بشوند کنجکاو می شود که از نحوه زندگی امام بیشتر بداند؛ می خواهد بداند امام حسین اصلا چه کسی است.

من هم گفتم بروم قبر امام حسین را ببینیم؛ وقتی آنجا رسیدم یک حس خاص و یک آرامشی داشتم چی بگم نمی دانم چطور به زبان شما توصیف کنم؛ یک جورایی یک حس خوب به من داد.

پیاده روی اربعین برپایی محشری برای امام حسین است

  • پیاده روی اربعین هم رفتید؟

سه بار در راهپیمایی اربعین شرکت کردم؛ دفعه سوم با دوستان شیعه شده ام از تانزانیا و کنیا برای خدمت در موکب و پخت غذاها و برخی شیرینی های کشورمان رفتیم.

پیاده روی اربعین خیلی خوب بود؛ مردم همه در یک مسیر به طرف یک هدف می روند؛ احساس می کردم مثل روز محشر و آخرت است که همه پیش خداوند می رویم؛ به چیزهای دیگر فکر نمی کردم.

خیلی جالب بود؛ محشری برای امام حسین در دنیا برپا شده بود از همه جا آمده بودند؛ در مسیر با افراد زیادی از کشورهای مختلف از جمله آلمان و فرانسه ملاقات کردم که حتی مسلمان نبودند اما آمده بودند.

پس از تشرف به تشیع اسمم را حسین گذاشتم و پدرم علی و مادرم اسم خود را فاطمه گذاشت. اینگونه حسین بن علی توانست ما را با خود همراه کن؛ البته نه تنها ما بلکه هزاران نفر از ادیان محتلف هر روز به خانواده بزرگ تشیع می پیوندند و یقین پیدا می کنند که دین بر حق است.

این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست؟

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا