اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

همایش بزرگداشت علامه حسن زاده آملی در قم برگزار می‌شود

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ نشست خبری مراسم نکوداشت “علامه ذوالفنون”، حسن حسن زاده آملی(ره) با حضور دکتر سید سعیدرضا منتظری؛ سرپرست بنیاد نخبگان استان و حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن رمضانی از شاگردان وی روز یکشنبه در سالن جلسات بنیاد نخبگان استان قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ سرپرست بنیاد نخبگان استان قم در این نشست اظهارداشت: بیش از ۵۰‌ برنامه در بنیاد نخبگان دنبال می شود که یکی از برنامه ها الگو سازی و تکریم پیشکسوتان و عالمان حوزه علوم انسانی و اسلامی است.
سید سعیدرضا منتظری افزود: از دو سال پیش کار مقدمات همایش آغاز شد و همایش درجه “ای اس سی” را اخذ کرد و پیش نشست هایی انجام و ۲۰۰ مقاله به همایش ارسال شد که از این تعداد ۵۰ مقاله پذیرفته شد.

وی ادامه داد: در این راستا مقرر شد پنجم مهرماه در استان مازندران همایشی با اولویت بخش آیینی برگزار شد و همایشی در قم با اولویت جنبه علمی برگزار خواهد شد.
وی عنوان کرد: یک همایش هم در آبان ماه با حضور یکی از سران قوا در تهران برگزار خواهد شد.

رونمایی از کتاب “در ثنای آفتاب حسن”

سرپرست بنیاد نخبگان استان قم اظهارکرد: به دلیل ماندگاری آثار ۲۷ کتاب علامه حسن زاده آملی توسط محققان و شاگردان برجسته ایشان در کتابی تحت عنوان “در ثنای آفتاب حسن” جمع آوری شد.

وی گفت: روز همایش از کتاب و تمبر یادبود آیت الله حسن زاده آملی با حضور آیت الله حسینی بوشهری رونمایی خواهد شد و معرفی جنبه های علمی شخصیت آیت الله حسن زاده آملی توسط شاگردان نزدیک ایشان از جمله برنامه ها است.
وی افزود: سخنران های اختتامیه حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که  کتابی را هم تالیف و به این الله حسن زاده آملی تقدیم کردند که از این کتاب هم رونمایی می شود.
باقر لاریجانی داماد علامه حسن زاده آملی  سخنران اختتامیه همایش هستندو پس از همایش کرسی های تخصصی طب و نجوم هم برگزار می شود.
وی در پایلن تاکید کرد: دلیل ماندگاری و اثرگداری علامه حسن زاده آملی این بود کا ایشان مرد علم و عمل بودند.

علامه حسن زاده آملی مجتهد جامع الاطراف بود

یکی از شاگردان آیت الله حسن زاده آملی هم در این نشست اظهارداشت: رسول خدا صلوات الله علیه در حدیثی می فرمایند دنیا و آنچه در دنیاست از رحمت خدا به دور است مگر عالم و کسی که در مسیر علم گام برمی دارد و کسی که همواره به یاد خداست.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن رمضانی افزود: کالای علم در اختیار شخص عالم است لذا رحمت خداوند را برای خود و دیگران جذب می کند.
وی تصریح کرد: در دنیایی که‌مادیات زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است تقدیر و تجلیل از شخص عالم و هدایتگر اقدامی بزرگ است زیرا فرد عالم جامع کسی است که با نور علم و معرفت و اخلاص فضا را نورانی می کند که ما مصداق چنین شخصیتی را در علامه حسن زاده آملی مشاهده کردیم.
وی عنوان کرد: سخن گفتن از علامه حسن زاده آملی ساده نیست زیرا ایشان در زمینه های مختلف به درجه والایی رسیده بودند.
دکتر رمضانی با بیان‌اینکه جامعیت ایشان چند وجه است، گفت: نخست جمع بین “عرفان و قرآن و برهان” است؛ ایشان می فرمود معنای اولویت قرآن این نیست که به برهان و عرفان بی توجه باشیم بلکه برهان و عرفان راهگشای قرآن هستند که این نظر در راستای نظریات علامه طباطبایی و ملاصدرا بود.
وی ادامه داد: دومین درجه جامعیت ایشان به دلیل جمع بین “معقول و منقول و مشهود” بود زیرا علامه این سه علم را در خود جمع کرده بود.
وی افزود: سومین وجه جامعیت علامه حسن زاده آملی، جمع بین “معنا و صورت” بود؛ ایشان از هیچ کدام غفلت نمی کردند و گرایش از معنا، ایشان را از لفظ بازنگه نداشت.
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گفت: علامه در فضای معنوی به تخصص رسیده و در این امور مجتهد بود و همین طور در ادبیات فارسی، عربی و فرانسه به درجه والایی رسیده بودند و تاکید داشتند طلاب حداقل باید به یک زبان به غیر از فارسی تسلط داشته باشد.
وی اظهارداشت: علامه حسن زاده آملی روی واژه های ساده روزمره هم دقت داشت و بر اساس قواعد و ضوابط سخن می گفت.
وی گفت: جمع بین “علم و عمل” در آیت الله حسن زاده آملی وجود داشت و می فرمودند
کسی که علمش با عمل فاصله دارد مانند ابلیس است.

این شاگرد علامه حسن زاده آملی با بیان اینکه علامه خودش نورانی و نور را توسعه می داد، گفت: به طلاب و دانشجویان خود توصیه می کردند همانگونه که تحصیل می کنید حجابی از حجاب های بین خود و خدا بدرید و به خدا نزدیک شوید و علم را با تقرب به خدا جمع کنید.
وی ادامه داد: علامه به پامنبری های خود می گفتند اگر صرف خواندن کتاب اکتفا می کنید سودمند نخواهید بود و باید علم خود را با عمل همراه کنید.

پذیرش ۵۰ مقاله در همایش علامه حسن زاده آملی

دبیر این همایش نیز در ادامه اظهارداشت: خداوند در هر عصری یک یا چند ستاره درخشانی دارد که یکی از آنان در عصر ما علامه حسن زاده آملی است.

حجت الاسلام عبدی افزود: ۲۰۰ پژوهشگر در فراخوان ثبت مقاله درخصوص علامه حسن زاده آملی ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۲۰ نفر چکیده مقالات را ارسال کردند و ۷۸ مقاله کامل به دبیرخانه رسید که از این تعداد ۵۳ مقاله پدیرفته شد.

کتاب “در ثنای آفتاب حسن” در این همایش رونمایی می شود که در آن ۲۰ کتاب شاخص علامه مورد بررسی قرار گرفته است.

به دلیل جامعیت تفکر علامه ذوالفنون دو سال یک بار این همایش برگزار و هر کدام از تخصص ها به صورت نشست های تخصصی برگزار می شود و همایش بین المللی برگزار شود
این همایش طلیعه یک همایش بین المللی است.

گفتنی است این همایش ۱۹ مهرماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار و پس از آن نشست تخصصی
طب و نجوم از ساعت ۱۳ تا ۱۴ برگزار می شود.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا